محصولات پوشش نانو برای استفاده داخلی و خارجی و در طیف وسیعی از مواد قابل استفاده هستند. این محصولات همگی سازگار با محیط زیست هستند و به گونه ای طراحی شده اند که حداکثر محافظت را در برابر آب، رسوبات معدنی، خاک، قارچ، کپک و سایر آلاینده ها بر روی تمام سطوح جدید و موجود ارائه دهند.

رنگ نانو برای اکثر سطوح ساختمانی از جمله شیشه، پنل های خورشیدی، سنگ، بتن، پارچه، الوار و فلز موجود است که از سطح محافظت می کند و تمیز کردن آن را آسان می کند.

برخلاف پوشش‌های سنتی، محصولات نانو با سطحی که پیوند مولکولی را در سطح نانوسکوپی تشکیل می‌دهند، یکی می‌شوند. به همین دلیل مایعات دیگر نمی توانند به سطح نفوذ کنند و کثیفی، چربی و قارچ ها نمی توانند به آن بچسبند. این پوشش ها نامرئی هستند، ظاهر مواد مورد استفاده را تغییر نمی دهند و چرخه های نگهداری و تمیز کردن و نیاز به استفاده از مواد شیمیایی پاک کننده سمی را کاهش می دهند.

با ما همراه باشید تا با ویژگی ها و کاربردهای رنگ نانو بیشتر آشنا شوید.

بیشتر بدانید: آشنایی با علم رنگ و رنگ های مکمل

رنگ نانو

رنگ چیست و چرا رنگ نانو اهمیت دارد؟

رنگ ها مخلوط های پیچیده ای از مواد (رنگدانه ها، رزین ها / بایندرها، حلال ها و مواد افزودنی) هستند. به طور کلی، رنگ ها مایعاتی را نشان می دهند که برای پوشش دادن سطح جامد به منظور محافظت، مهر و موم کردن یا رنگ آمیزی آن استفاده می شود. رنگدانه ها (مانند ذرات جامد) نقش مهمی در آن دارند. امروزه از نانومواد به منظور بهبود کارایی و ارائه عملکردهای جدید به رنگ ها مانند سطوح دافع آب یا کثیفی، محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش، مقاومت در برابر میکروب، مقاومت در برابر خراش یا افزایش طول عمر رنگ استفاده می شود. مطالعات اخیر مزایا و خطرات رنگ‌های حاوی نانومواد را بررسی کرده‌اند که به اجتناب از خطرات و به حداکثر رساندن فرصت‌های رنگ‌های حاوی نانومواد کمک می‌کند.

در حال حاضر، مرتبط ترین نانومواد برای صنعت رنگ، دی اکسید تیتانیوم و دی اکسید سیلیکون هستند. بسته به نوع رنگ و عملکرد مورد نظر، نانومواد را می توان به صورت پودرهای آزاد، به عنوان ذرات تثبیت شده در یک سوسپانسیون / پراکندگی ادغام کرد یا در دسته های اصلی یا دانه بندی گنجانید که در نتیجه نانومواد به طور محکم در ماتریس رنگ جاسازی می شود. از دیگر کاربردها می توان به رنگ ها یا محصولاتی اشاره کرد که دارای سطحی نانوساختار، حاوی مواد نانومتخلخل یا به طور موقت حاوی ذرات نانوساختار هستند.

رنگ های خود تمیز شونده دارای دو ویژگی زیر هستند: فعالیت فوتوکاتالیستی و خاصیت آب دوست. سطوحی که با رنگ های خود تمیز شونده پوشانده شده اند دیگر نیازی به تمیز کردن منظم ندارند زیرا آب و خاک دیگر روی آنها نمی چسبد. بهبود سختی، سایش، آب و هوا و مقاومت در برابر خراش با ترکیب دی اکسید سیلیکون در مقیاس نانو ایجاد می شود.

بیشتر بدانید: نکات کاربردی برای افزایش زیبایی در چیدمان یخچال

کاربرد رنگ های نانو

رنگ نانو چیست؟

در ترکیبات این رنگ نانو از دی اکسید تیتانیوم استفاده شده است. دی اکسید تیتانیوم، تحت تأثیر اشعه UV در نور خورشید، می تواند آلاینده های آلی مانند باکتری ها، قارچ ها و نیکوتین و برخی مواد معدنی را به دی اکسید کربن تجزیه کند. اثر کاتالیزوری ناشی از نانوساختار بلورهای آن است.

این ماده مقرون به صرفه و به طور گسترده در دسترس است و  می تواند یک راه حل خود تمیز شونده کارآمد برای ساختمان ها باشد. این به دلیل واکنش شیمیایی است که بر روی نماهای ساختمان انجام می شود. استفاده از آن برای بناهای تاریخی در مناطق شهری ممکن است میراث فرهنگی ما را که توسط آلاینده ها تهدید می شود، نجات دهد.

موارد استفاده از رنگ نانو

سطوح بتنی، آجری و بنایی.
سنگ طبیعی (از جمله سنگ آبی، ماسه سنگ، گرانیت و غیره).
سطوح رنگ شده (بتنی یا فلزی).
فلزات و پلاستیک.
زمین بازی کودکان
مناطق عمومی، ساختمان های میراث و دارایی شورای.
تابلوها، هر دو رنگ شده و برش وینیل.
مشخصات معماری هنگام برنامه ریزی و ساخت پروژه های جدید.
زیرساخت‌های جاده‌ای و بزرگراهی (شامل صدای آزادراه و دیوارهای حائل، روگذرها، پل‌ها، موانع جرسی، تونل‌ها و غیره).
ایستگاه های حمل و نقل عمومی، پناهگاه ها، قطارها، ترامواها و اتوبوس ها.
مراکز خرید، ساختمان های تجاری و گذرگاه ها.
مدارس و غرفه های ورزشی.

کاربرد رنگ نانو در پنجره ها و نماها

محصول نانو پوشش از سطح در برابر آب سخت، تجمع کلسیم، واترمارک، ماسه و کثیفی محافظت می کند. آبی که به دانه های سطح برخورد می کند و غلت می خورد و خاک را با خود می برد و به سطح خاصیت خود تمیز شوندگی می دهد.

بیشتر بدانید: آشنایی با کناف سقف و مزایا و معایب آن

پوشش ساختمان با رنگ نانو