خلق یک اثر هنری یک مهارت باورنکردنی است، اما درک رنگ‌های مکمل و رنگ که باید در نقاشی، تصویرسازی یا دکور شما وارد شوند، از یک منبع کاملاً متفاوت از دانش بیرون می‌آیند.

یادگیری اصول اولیه تئوری رنگ قبل از شروع پروژه بعدی به شما کمک می کند تا کار خود را از حالت خوب به عالی ببرید، زیرا به شما این فرصت را می دهد که به سادگی بر آنچه بیننده  در مورد طراحی و دکوراسیون شما فکر می کند و احساس می کند، تأثیر بگذارید.

اما هنگام انتخاب رنگ ها از کجا شروع می کنید؟ اینجاست که رنگ‌های مکمل وارد می‌شوند. در اینجا، ما خلاصه‌ای از همه چیزهایی را که باید در مورد چگونگی پیدا کردن رنگ‌های مکمل بدانید، چگونه چرخ‌های رنگ می‌توانند به شما کمک کنند و نمونه‌هایی که می‌توانند الهام بخش پروژه خلاقانه بعدی شما باشند، به شما ارائه می‌کنیم.

مبانی رنگ های مکمل

بیایید با تعریف سریع رنگ های مکمل شروع کنیم. در یک چرخ رنگ استاندارد RYB (قرمز، زرد، آبی)، رنگ‌های مکمل آنهایی هستند که مستقیماً در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند. اینها بالاترین کنتراست ممکن را در مقایسه با سایر جفت‌های روی چرخ ایجاد می‌کنند – به آن به عنوان یک چیز “جذب مخالف” فکر کنید.

بیشتر بدانید: مکمل رنگ طوسی در دکوراسیون

چرخه رنگ ها

رنگ های مکمل به لطف علم شگفت انگیزی که در چشمان شما اتفاق می افتد، از نظر بصری دلپذیر هستند. سلول‌های گیرنده نور در چشمان شما (سلول‌هایی که متوجه می‌شوند در واقع به چه چیزی نگاه می‌کنید) هر زمان که به چیزی نگاه کنید، رنگ‌های مختلفی را در طول طیف نور درک می‌کنند. نگاه کردن به این رنگ ها برای مدت طولانی و سپس رفتن به چیز دیگری می تواند تصویری مختصر را در رنگ مکمل رنگ مذکور ایجاد کند.

این یک مثال است: اگر برای مدتی به چراغ سبز نگاه کنید و سپس ناگهان بچرخید و به یک دیوار سفید نگاه کنید، برای چند ثانیه، یک نور قرمز روی دیوار خواهید دید که رنگ مکمل سبز است. (امتحان کنید!) این چیزی است که به عنوان “پس تصویر” شناخته می شود، و این روش مغز شما برای پردازش تغییراتی است که چشمان شما با تغییرات نور در طول طیف می بینند.

مغز و چشمان شما تمام کارهای سخت را برای شما انجام می دهند، اما این برای شما به عنوان یک هنرمند چه معنایی دارد؟ این علم یادآوری خوبی است که چرا این رنگ ها به خوبی با هم کار می کنند. چشم بینندگان شما به طور طبیعی به دنبال رنگ‌هایی می‌گردند که مکمل رنگ‌هایی هستند که استفاده می‌کنید، بنابراین افزودن آن‌ها به کارتان تعادل کلی ایجاد می‌کند که یافتن آن به روش دیگری دشوار است.

بیشتر بدانید: بهترین جنس پایه کابینت آشپزخانه

علم رنگ ها

رنگ های مکمل کدامند؟

پس رنگ های مکمل چیست؟ وقتی می‌خواهید رنگ‌های مکمل را بیابید، یک چرخه رنگ را انتخاب کنید و خطی را از یک رنگ مستقیماً به سمت مخالف آن بکشید.

در اینجا لیست کامل رنگ های مکمل با استفاده از یک چرخ 12 رنگ استاندارد آمده است.

اگر قبلاً با چرخ رنگ کار کرده باشید، احتمالاً متوجه خواهید شد که هر جفت مکمل از یک رنگ گرم و یک رنگ سرد تشکیل شده است. این همان چیزی است که در نهایت کنتراست را ایجاد می کند – آنها روشن تر از هر جفت دیگری به نظر می رسند و بنابراین برای جلب توجه بیننده عالی هستند.

نمونه هایی از رنگ های مکمل در هنر و طراحی

ترکیب رنگ‌های مکمل معمولاً فوق‌العاده جسورانه هستند و اغلب در قطعات طراحی گرافیکی استفاده می‌شوند تا چشم بیننده را به خود جلب کنند و توجه او را به شکلی بصری دلپذیر حفظ کنند.

در اینجا چند نمونه رنگ مکمل وجود دارد که نشان می دهد چرا این مفهوم به خوبی کار می کند.

نقاشی کلاسیک: آبی و نارنجی

رنگ های مکمل در تابلوها

نمونه از ترکیب رنگ مکمل در دکوراسیون داخلی منزل

ترکیب رنگ زرد و سبز در طراحی دکوراسیون داخلی منزل باعث زنده شدن فضا و گرم کردن آن می شود. این رنگ ها بدلیل دلپذیر کردن فضا حس و خانه کلی خانه را عوض می کنند. این دو رنگ همنشینی خوبی با هم دارند. طراحان داخلی برای ایجاد آرامش در خانه از رنگ سبز و برای آوردن انرژی به خانه از رنگ زرد استفاده می کنند.

بیشتر بدانید: اهمیت پایه کابینت در آشپزخانه

رنگ های مکمل

وقتی رنگ مکمل را با هم ترکیب می کنید چه اتفاقی می افتد؟

کاوش در گزینه های مختلف رنگ برای گسترش پالت خود یکی از هیجان انگیزترین مراحلی است که می توانید به عنوان یک هنرمند یا طراح به آن برسید.

ساده ترین مکان برای شروع این است که رنگ های مکمل را با هم ترکیب کنید تا نقاط برجسته یا سایه هایی در کار خود ایجاد کنید. به خاطر داشته باشید که هرچه بیشتر رنگ های مکمل خود را با هم ترکیب کنید، سایه ترکیبی خنثی تر می شود.

رنگ مکمل اسپلیت چیست؟

یک مفهوم نهایی که باید به آن توجه داشت: رنگ‌های مکمل تقسیم‌شده، ترکیب رنگ‌هایی هستند که از یک رنگ اصلی و دو رنگ مشابه (رنگ‌هایی که در کنار یکدیگر در چرخه رنگ قرار دارند) با رنگ مکمل آن استفاده می‌کنند.

به عنوان مثال، رنگ مکمل آبی نارنجی است، بنابراین دو رنگی که در یک تقسیم بندی استفاده می کنید زرد و قرمز-نارنجی هستند (زیرا در دو طرف نارنجی در چرخه رنگ قرار دارند)