کابینت آشپرخانه یکی از اجزای اساسی و زیباشناسی در جلوه بخشیدن به آشپزخانه شماست. بنابراین در هنگام انتخاب آن باید به طرح، رنگ، جنس و کیفیت آن توجه کنید.

هنگام طراحی و انتخاب کابینت آشپزخانه چه مواردی را باید مدنظر داشت. در این مقاله قصد داریم به طور مفصل به بررسی این موضوع بپردازیم.

انتخاب پایه کابینت آشپزخانه

مهمترین پارامترها در انتخاب کابینت آشپزخانه

1- طراحی کابینت

ابعاد و اندازه و شکل کلی کابینت باید متناسب با موقعیت و فضای آشپزخانه و همچنین وسایلی که می­خواهید در آشپزخانه از آنها استفاده کنید مانند ابعاد یخچال، ماکروویو، ماشین لباسشویی و ظرفشویی و … باشد.

2- رنگ کابینت

انتخاب رنگ کابینت و اجزای آن مانند رویه، درب­ها و بدنه بهتر است تناسبی با رنگ منزل و وضعیت نور آن و همچنین ویژگی وسایل به کار رفته مانند رنگ مبلمان، یخچال و … داشته باشد تا با ایجاد هماهنگی بتوانید زیبایی بهتری را در منزل داشته باشید.

3- جنس بدنه کابینت

بدنه کابینت را می­توانید از اجناسی چون فلز، چوب، PVC و MDF انتخاب کنید که هر کدام ویژگی­های خاص خود را دارند

  • بدنه فلزی ضمن ارزان بودن مشکلاتی مانند زنگ زدن در طول زمان و به صدا افتادن درب­ها هنگام استفاده را دارد.
  • بدنه­ های چوبی دارای استحکام خوبی می­باشند اما ضمن گران بودن دارای وزن زیاد و سنگین هستند.
  • بدنه­ های PVC که از مواد پلیمری (پلاستیک) ساخته شده­اند بسیار سبک هستند و در مقابل رطوبت و مواد شوینده مقاومت خوبی دارند. از بدنه­های PVC معمولا در محل­هایی که رطوبت زیاد وجود دارد استفاده می­شود مانند کابینت زیر ظرفشویی
  • بدنه ­های MDF که از متداول­ترین نوع می­باشد امروزه بیشترین کاربرد را در ساخت کابینت آشپزخانه­ها دارند زیرا ضمن تنوع رنگ، وزن قابل قبول، مقاومت بهتری از چوب و فلز در مقابل رطوبت دارند البته بدنه­های MDF موجود در بازار دارای تنوع رنگ و کیفیت است که انتخاب آن متناسب با هزینه و سلیقه شما می­باشد.

 4- انتخاب رویه کابینت

رویه کابینت به دلیل ایجاد سطح صاف محل انجام بیشترین فعالیت­ها در آشپزخانه می­باشد به همین دلیل باید ضمن زیبایی و چشم­نواز بودن مقاومت و استحکام خوبی در مقابل کارهای که روی آن انجام می­شود داشته باشد.

رویه­ های کابینت دارای انواع مختلفی می­باشد که عبارتند از:

  • سنگ مصنوعی یا کورین که دارای ضخامتی بین 12 تا 15 میلیمتر است و در انواع تولیدات داخلی و خارجی وجود دارد کورین دارای ظاهری زیبا است و قابلیت شکل­پذیری خوبی دارد.
  • رویه سه سانتیمتری که از دو ورق MDF به همدیگری چسبانده شده تشکیل شده است و دارای پوشش ملامینه و لبه­های گرد می­باشد، این رویه­ها به دلیل صرفه اقتصادی و تنوع رنگ بیشترین کاربرد را دارند.
  • سنگ طبیعی از انواع دیگر رویه کابینت می­باشد که در گذشته کاربرد بیشتری روی کابینت­های فلزی داشتند. رویه سنگ دارای مقاومت زیادی می­باشد اما به دلیل سنگینی و جذب و ماندگاری آثار روغن ریخته شده در سطح آن به جز مواردی که طراحی خاصی نیاز دارند کمتر مورد استفاده قرار می­گیرند.
  • رویه PVC

نوع دیگری از رویه­های کابینت آشپزخانه PVC می­باشد که عمدتا به رنگ سفید است. این رویه­ها سبک هستند و مقاومت خوبی در مقابل رطوبت دارند اما به دلیل ضعف در برابر حرارت و اجسام تیز کمتر مورد استفاده به عنوان رویه قرار می­گیرند.

  • رویه سرامیکی

این رویه­ها به لحاظ قیمت در بازار بسیار اقتصادی می­باشند و مقاومت خوبی در مقابل حرارت و رطوبت دارند اما به دلیل ضعف شکستن یا ترک برداشتن در مقابل ضربات احتمالی و نیازمند بودن به نظافت زیاد و مداوم استقبال چندانی ندارند.

  • رویه­ های تمام چوبی

رویه­ های چوبی معمولا بسیار طبیعی و زیبا هستند و در طراحی­های خاص کابینت کاربرد خوبی دارند اما به دلیل قیمت نسبتا زیاد کمتر مورد استفاده قرار می­گیرند.

بیشتر بدانید: مزایا و معایب کابینت پله ای

دستگیره کابینت آشپزخانه

5- یراق آلات کابینت و نقش آن در انتخاب کابینت آشپزخانه

یراق­آلات کابینت نقش موثری در کارایی و طول عمر استفاده از کابینت­ها دارند از این رو سعی می­کنیم با آشنایی بیشتر شما نسبت به انواع یراق­آلات انتخاب آن را برای شما آسان کنیم.

  • دستگیره­ های کابینت

دستگیره عموما در قسمت بیرونی درب­ها و کشوهای کابینت نصب می­شوند که ضمن داشتن زیبایی برای باز و بسته کردن مورد استفاده قرار می­گیرند در انتخاب دستگیره باید هم به استحکام آن توجه شود و هم به هماهنگ بودن ظاهر آن با رنگ و طراحی بدنه کابینت

  • لولای کابینت

لولا قطعه ­ی است که برای اتصال درب­های کابینت به بدنه به منظور باز و بسته شدن آنها مورد استفاده قرار می­گیرد انواع لولاها در بازار مصرف وجود دارند اما بهترین لولاها آنهایی هستند که قابلیت تنظیم دارند و به آرامی باز و بسته می­شوند و از ورق استیل قابل قبول ساخته شده­اند. لولا آرام بند کابینت و ویژگی های آن را اینجا بخوانید.

  • ریل ­های کابینت

ریل­ها فقط در کشوهای کابینت به منظور حرکت جلو و عقب آنها استفاده می­شود. امروزه ریل­های ساچمه­ای جایگزین ریل­های ساده قدیمی شده­اند. از این رو هنگام انتخاب ریل باید دقت شود که قابلیت حرکت آرام و بدون صدا داشته باشند و همچنین امکان جدا نمودن و نصب مجدد کشو را نیز دارا باشند.

  • جک ­های کابینت

جک از دیگر اقلام مهم یراق آلات کابینت می­باشد. معمولا جک­ها برای باز و بسته کردن درب­های کابینت­های دیواری مورد استفاده قرار می­گیرند. هنگامی که می­خواهید درب­های کابینت دیواری بصورت از پایین به بالا حرکت باز شونده داشته باشند. و تا قبل از بسته شدن مجدد همانطور باز بمانند از جک­های خاصی استفاده می­شود. به همین منظور دو نوع جک در بازار وجود دارد جک­های پمپی و اتوبوسی که نوع پمپی آن به دلیل صرفه اقتصادی بیشترین مصرف را دارد. کیفیت این جک­ها به نوع پمپ بکار رفته در آن بستگی دارد.

نوع دیگر جک­ها مدل رو به پایین است که معمولا در کمدهای جاکفشی و یا سیسمونی نوزاد به کار می­رود، این جک­­ها بدون پمپ می­باشند و نوع الکای آن بسیار کارایی خوبی دارد.

پایه های کابینت الکا

  • پایه ­های کابینت

کابینت آشپزخانه با هر نوع طراحی و ابعاد و اندازه برای نصب در آشپزخانه لازم است حتما بر روی پایه قرار گیرد زیرا:

تنظیم ارتفاع کابینت با پایه های کابینت قابل تنظیم ارتفاع انجام می گیرد. برای کسب اطلاعات دقیق تر درباره ی روش تنظیم ارتفاع کابینت پیشنهاد می کنیم مقاله ی چگونه ارتفاع کابینت زمینی را تنظیم کنیم؟ را مطالعه کنید.

پایه کابینت، موجب ایجاد فاصله بین سطح پایین کابینت و زمین می­شوند تا زیر کابینت امکان شستشو داشته باشد.

مقاومتی که در مقابل رطوبت و شوینده­ها دارند امکان شستشوی زمین و زیر کابینت را فراهم می­کنند. با استفاده از پایه کابینت فاصله بین زمین و کابینت توسط پلیت و کلیپس­های الکا پوشانده میشود.

وزن کابینت و محتویات آن را برای مدت­های طولانی تری توسط پایه کابینت تحمل می شود.

پایه ­های کابینت موجب می­شوند تا کابینت شما برای مدت­های طولانی تراز، زیبا و یک دست در محل خود مستقر باشد.

پایه های کابینت الکا امکان را به شما می­دهد تا بتوانید با رگلاژ آنها درب­های کابینت زمینی را نسبت به هم تنظیم کنید.

یک پایه کابینت پس از استفاده طولانی مدت در صورت نیاز به راحتی و بدون نیاز به بازکردن کابینت تعویض می­شوند.

10- پایه ­های کابنیت الکا در انواع مختلف: استیل، آلومینیومی و پلاستیکی می­تواند زیبایی و استحکام کابینت شما را برای سال­ها تضمین کند.