روانشناسی رنگ موضوعی جذاب در طراحی داخلی است. بدون شک رنگ یکی از جنبه های اصلی فرآیند طراحی داخلی است که نباید نادیده گرفته شود. رنگ های مختلف را می توان در یک فضا برای ایجاد حالت و فضای مورد نظر استفاده کرد و این چیزی است که ما در مورد چگونگی تأثیر خلق و خوی طراحی بررسی می کنیم.

علم رنگ و تاثیر رنگ در دکوراسیون

رنگ از همان ابتدا در طراحی داخلی مورد استفاده قرار گرفته است. طراحی مدرن بیشتر با رنگ های سفید و مشکی همراه است، اما با رنگ نیز غریبه نیست. طراحی های قدیمی نمایانگر رنگ‌های سنتی و عجیب و غریب (مانند بنفش، یشمی، نارنجی، سیاه و طلایی) بود تا رنگ‌های اصلی اشباع شده را در بر بگیرد.

اما تکامل رنگ در اینجا متوقف نشد. در دهه‌های 1950 و 1960، رنگ‌های پاستلی مانند صورتی، آبی، زرد و سبز در مبلمان و طراحی خانه رایج شدند. و در دهه‌های 1970 و 1980، رنگ‌های خاکی مانند قهوه‌ای، بژ و خرمایی رایج شد. امروزه، طراحان به آزمایش رنگ به دو روش سنتی و نوآورانه ادامه می دهند. در نتیجه، رنگ عنصر مهمی از طراحی مدرن است که می تواند برای ایجاد فضای نشیمن خیره کننده استفاده شود.

تاثیر رنگ در دکوراسیون

تاثیر رنگ بر احساسات

رنگ در طراحی داخلی مهم است زیرا می تواند احساسات مختلفی را برانگیزد پس رنگ یکی از مهمترین جنبه های طراحی داخلی است زیرا می تواند تأثیر عمیقی بر احساسات ما داشته باشد. رنگ‌های مختلف می‌توانند حالات و احساسات متفاوتی ایجاد کنند، بنابراین انتخاب رنگ‌بندی مناسب برای یک فضا مهم است.

برای مثال، رنگ‌های سرد مانند آبی و سبز آرامش‌بخش هستند، در حالی که رنگ‌های گرم‌تر مانند قرمز و نارنجی می‌توانند انرژی‌بخش و هیجان‌انگیز باشند. و بسته به شدت رنگ، همچنین می تواند فضا را بزرگتر یا کوچکتر کند.

بنابراین زمانی که رنگ یا مبلمان را برای یک فضا انتخاب می‌کنید، به حالتی که می‌خواهید ایجاد کنید و اینکه چگونه رنگ بر حس کلی اتاق تأثیر می‌گذارد فکر کنید.

روانشناسی رنگ

روانشناسی رنگ ها مطالعه رنگ ها به عنوان یک عامل تعیین کننده در رفتار انسان است. گاهی اوقات از آن به عنوان کرومولوژی (از یونانی chroma، به معنی “رنگ”) یا chromatics (از لاتین chroma، به معنی “رنگ”) یاد می شود.

با توجه به اینکه رنگ ها می توانند توسط افراد مختلف به طور متفاوتی درک شوند و می توانند تأثیرات متفاوتی بر خلق و خو و رفتار داشته باشند، مهم است که قبل از انتخاب طراحی در نظر بگیریم که چگونه رنگ بر ما تأثیر می گذارد.

روانشناسی رنگ سالهاست که در بازاریابی و تبلیغات استفاده می شود. بازاریابان از رنگ ها برای تأثیرگذاری بر احساسات و ادراک ما استفاده می کنند تا با محصولات خود را بهتر عرضه کنند.

به عنوان مثال، قرمز اغلب برای تحریک اشتها استفاده می شود، در حالی که آبی اغلب برای آرام کردن و آرامش استفاده می شود. علاوه بر این، رنگ های خاص نیز می توانند معنی یا نماد خاصی داشته باشند. به عنوان مثال، قرمز اغلب برای نشان دادن خطر یا هشدار استفاده می شود، در حالی که رنگ سفید اغلب برای نشان دادن خلوص یا بی گناهی استفاده می شود.

با درک اثرات روانشناختی رنگ، می‌توانیم از رنگ برای ایجاد حالات یا فضاهای دلخواه مطابق با توضیحات مشتری استفاده کنیم. همچنین می توانیم از آن برای ارسال پیام های ظریف یا انتقال اطلاعات مهم استفاده کنیم.

عوامل موثر بر تاثیر رنگ در دکوراسیون داخلی

1- هنگام انتخاب پالت رنگ، اندازه، شکل و عملکرد اتاق را در نظر بگیرید

اندازه اتاق بر نحوه درک رنگ تأثیر می گذارد. در اتاق‌های بزرگ‌تر می‌توان رنگ‌های اشباع‌شده‌تری را بدون ایجاد حس زدگی استفاده کرد، در حالی که اتاق‌های کوچک‌تر با سایه‌های روشن یا پاستلی زیباتر است.

پیشنهاد مطالعه: آموزش نصب پایه کابینت

اتاق بزرگ با رنگ تیره

شکل اتاق نیز مهم است. فضاهای بلند و باریک با رنگ های سردتر به بهترین شکل به نظر می رسند، در حالی که اتاق های مربعی می توانند طیف وسیع تری از رنگ ها را مدیریت کنند.

عملکرد اتاق نیز مهم است. به عنوان مثال، رنگ تیره در اتاق خواب می تواند فضایی دنج و جذاب ایجاد کند، در حالی که رنگ روشن در حمام می تواند فضای اتاق را دلبازتر و بازتر کند.

با در نظر گرفتن همه این عوامل، می توانید پالت رنگی را انتخاب کنید که کاملاً با فضای شما سازگار باشد.

2- برای ایجاد حالات مختلف در یک فضا می توان از سایه های مختلف استفاده کرد

هنگام انتخاب رنگ، مهم است که به سایه و همچنین تن رنگ آن فکر کنید. سایه های مختلف می توانند حالات مختلفی را در یک فضا ایجاد کنند، بنابراین حتی زمانی که می دانید چه رنگی می خواهید، باید سایه را در نظر بگیرید.

به عنوان یک قاعده کلی؛ سایه روشن‌تر باعث می‌شود اتاقی مطبوع و باز شود، در حالی که سایه‌های تیره‌تر احساس دنج و صمیمی به اتاق می‌دهد.

اگر می خواهید اتاقی پرانرژی و هیجان انگیز باشد، به سراغ سایه روشن تری بروید. اگر می خواهید احساس آرامش داشته باشید، به سراغ سایه ملایم تری بروید. و اگر می خواهید احساس دراماتیک و لوکس داشته باشید، سایه عمیق و غنی را انتخاب کنید.

مهم نیست که چه حالتی را می خواهید ایجاد کنید، تا بتوانید یک رنگ عالی انتخاب کنید.

پیشنهاد مطالعه: آشنایی با علم رنگ و رنگ های مکمل

رنگ بندی جذاب خانه

با وجود رنگ‌های بسیار زیاد در چرخه رنگ، گاهی اوقات انتخاب بسیار دشوار است. به همین دلیل است که کار با یک طراح داخلی حرفه ای می تواند راهی عالی برای محدود کردن گزینه های شما و ایجاد فضایی باشد که دوست دارید.