وقتی نوبت به ایده‌ برای چیدمان اتاق خواب می‌رسد، کار کردن با کاربردی‌ترین چیدمان برای تخت، مبلمان و کمد می‌تواند مشکل باشد، به خصوص اگر فضا تنگ باشد یا وسایل و یراق آلات نامناسبی وجود داشته باشد. در حالی که فضا (یا کمبود فضا) اغلب عامل تعیین کننده است، و با در نظر گرفتن تمام شرایط اتاق چیدمان دشوار خواهد شد. ما در این جا قسمت داریم برترین ایده برای چیدمان اتاق خواب را برای شما شرح دهیم.

نحوه چیدمان ایده های اتاق خواب شما می تواند تأثیر زیادی بر عملکرد آن داشته باشد، بنابراین درست کردن آن بسیار مهم است. با ترسیم یک پلان شروع کنید، زیرا تشخیص اینکه چقدر فضای در دسترس است و بهترین موقعیت برای اثاثیه بزرگتر برای شما آسان تر می شود. ابتدا اندازه‌گیری کنید تا ابعاد اتاق را داشته باشید و سپس همه چیز را بر روی کاغذ نمودار ترسیم کنید، مطمئن شوید که پنجره‌ها، درها، وسایل و هر گونه جزئیات معماری که باید در اطراف آن کار کنید را درج کنید. سپس ساختن الگوهای کاغذی از قطعات کلیدی مبلمان به شما این امکان را می دهد که با چیدمان های مختلف بازی کنید و تعیین کنید که بهترین مکان را در کجا قرار دهید.

کاربردی ترین ایده برای چیدمان اتاق خواب

در حالی که در مورد ایده های چیدمان اتاق خواب ملاحظات عملی ضروری است، ایجاد یک روحیه آرام و فضای آرام نیز ضروری است. اتاق خواب فضایی است که ما بیشترین زمان را در آن می گذرانیم، چه خواب، چه استراحت و چه در حال آماده شدن، بنابراین دانستن نحوه چیدمان مبلمان در اتاق خواب و ایجاد یک چیدمان آرام که حس جریان را ایجاد می کند و فضا را شلوغ نمی کند، کلیدی است.

قرار دادن تخت در وسط اتاق

1- تخت را به نقطه ی کانونی تبدیل کنید

در چیدمان اتاق خواب، مهمترین نکته این است که تخت را کجا قرار دهید. به‌عنوان بزرگ‌ترین مورد، موقعیت سایر مبلمان بزرگ را تعیین می‌کند، که باید تا حد امکان در فضای یکنواخت در اطراف اتاق قرار گیرند تا اتاق خواب بیش از حد شلوغ نباشد. حتی در  اتاق خواب کوچک، اگر می توانید تخت را در مرکز طولانی ترین دیوار قرار دهید. تخت رو به در باشد تا وقتی وارد اتاق خواب می‌شوید احساس خوشایندی داشته باشید این موقعیت فنگ شویی خوبی نیز ایجاد می کند و به عنوان موقعیت “فرماندهی” شناخته می شود، اما اگر می توانید از قرار دادن تخت به طور مستقیم با در خودداری کنید و به جای آن به صورت پلکانی مرتب کنید.

در نظر بگیرید که آیا تخت شما برای اتاق مناسب است یا خیر. شاید بتوانید یک تخت بزرگ را در اتاق فشار دهید تا از فضای اضافی در هنگام خواب لذت ببرید، اما می تواند از نظر بصری اتاق خواب شما را شلوغ کند و شما را مجبور کند که به طرز ناراحت کننده ای در اطراف فضا مانور دهید. داشتن تختی که به راحتی در داخل اتاق قرار می‌گیرد به شما این امکان را می‌دهد که گزینه‌های ذخیره‌سازی مستقل دیگری مانند کمد لباس و کشو داشته باشید و در عین حال از شلوغ به نظر رسیدن در فضایی که در حالت ایده‌آل باید حس آرامش را ایجاد کند، اجتناب کنید.

2- تخت را در کنار درب قرار دهید

اگر وسایل اتاق به گونه ای است که نمی توانید تخت خود را روی دیوار مقابل درب قرار دهید، قرار دادن آن روی همان دیواری که در قرار دارد جایگزینی است که هنوز هم می تواند ایده چیدمان اتاق خواب خوبی برای شما باشد.

پیشنهاد مطالعه: روش های پاک کردن چربی کابینت

دیزاین اتاق تخت خواب کنار در

3. فضایی را برای یک سوئیت اختصاص دهید. این ممکن است به این معنی باشد که شما روبروی یک پنجره هستید، که به شما امکان می دهد در حالی که در رختخواب هستید، منظره را مشاهده کنید. و با پنهان شدن تخت از نظر کمی هنگام ورود به در، کمی حریم خصوصی می بخشد. قرار دادن ایده های چیدمان اتاق خواب به گونه ای که تخت روی همان دیواری که در ورودی است ممکن است به این معنی باشد که تخت در مرکزی ترین موقعیت قرار ندارد، که می تواند اتاق را کمی از تعادل خارج کند. برای مقابله با این، سعی کنید سایر وسایل بزرگتر را به صورت استراتژیک در اطراف اتاق بچینید تا فضا خیلی یک طرفه به نظر نرسد. یک صندلی راحتی کوچک یا یک صندوق عقب در یک نقطه خالی روبروی تخت ممکن است تمام چیزی باشد که برای ایجاد تعادل بهتر در ایده های اتاق خواب مدرن شما لازم است.

3. فضایی را برای یک سوئیت اختصاص دهید

یک اتاق خواب با حمام اختصاصی می تواند ایده های چیدمان اتاق خواب را چالش برانگیزتر کند. فنگ شویی خوب می گوید که سر تخت هرگز نباید در مقابل دیوار حمام قرار گیرد، اما در عمل ممکن است همیشه امکان پذیر نباشد. لوله کشی در سمت عقب وجود دارد که می تواند در شب پر سر و صدا باشد، از قرار دادن تخت در مقابل دیوار داخلی خودداری کنید. قرار دادن تخت در مقابل دیوار داخلی می تواند مزایای خود را داشته باشد، زیرا به این معنی است که حوضچه یا سرویس بهداشتی زمانی که در رختخواب هستید و در باز است قابل مشاهده نیست. بهترین تمرین با یک سوئیت این است که اگر می توانید در را ببندید تا مستقیماً داخل را نبینید.

سوئیت اختصاصی در اتاق خواب

4- از اتاقی با منظره روشن لذت ببرید

بیدار شدن با یک منظره خوب همیشه دوست داشتنی است، بنابراین قرار دادن تخت در جایی که یک خط دید واضح به پنجره داشته باشید و هیچ مانعی در راه وجود نداشته باشد، ارزش توجه دارد. با این حال، اگر اتاق خوابی رو به جنوب با پنجره‌های بزرگ است، نور مستقیم خورشید می‌تواند باعث نور و گرمای ناخواسته در صبح‌ها شود، بنابراین اگر تخت دقیقاً روبروی پنجره قرار دارد، پرده‌ها یا پرده‌های خاموشی باید در نظر گرفته شوند.

بزرگترین قرار گرفتن ما در معرض نور خورشید از طریق پنجره های ما است، اما درمان مناسب پنجره می تواند به شما کمک کند اتاق خواب شما برای مدت طولانی خنک تر بماند. اگر رو به جنوب است و در طول روز نور خورشید بیشتری را تجربه می کند، به سادگی بسته نگه داشتن پرده ها، پرده ها یا کرکره ها به خنک تر نگه داشتن اشیا کمک می کند. روکش حرارتی می تواند در برابر اتلاف گرما (در زمستان) و افزایش گرما (در تابستان) محافظت کند و می تواند به تنظیم دمای اتاق کمک کند.

5- از دید پنجره های کناری استفاده کنید

قرار دادن تخت بر روی دیوار مجاور پنجره، امکان مشاهده نماهای بیرون را فراهم می کند، بدون اینکه تخت در صبح های تابستان نور مستقیم خورشید بر روی آن جاری شود و تشک را گرم کند. دور بودن از پنجره همچنین باعث می‌شود که تختخواب در ماه‌های سردتر نیز از خیس شدن محفوظ بماند. داشتن ایده های چیدمان اتاق خواب با قرار گرفتن تخت مستقیم روی پنجره را هرگز توصیه نمیکنیم. مگر اینکه این تنها گزینه موجود باشد. جدای از مسدود کردن دید و بیشتر دیده شدن اتاق خواب از بیرون، قرار گرفتن در برابر شیشه باعث آسیب پذیری بیشتر تخت شده و حس عدم امنیت و آرامش را برای شما ایجاد می کند.

دید پنچره کناری برای دیزاین اتاق خواب

6- یک نقطه ی روشن برای میز آرایش انتخاب کنید.

وقتی صحبت از میز آرایش به میان می‌آید، در حالت ایده‌آل، برای آرایش یا حالت دادن به موها تا حد امکان نور طبیعی لازم دارید، بنابراین قرار دادن یک میز در جلوی پنجره نقطه خوبی با حداکثر نور است. اگر در موقعیت خاصی نسبت به نور قرار دارید، ایده پرده هوشمند اتاق خواب مانند یک صفحه کور یا پانل فویل به فیلتر کردن نور کمک می کند. قرار دادن میز آرایش روبه‌روی پنجره (اگرچه مستقیماً روبه‌رو نیست) گزینه دیگری است تا آینه میز آرایش نور را از پشت شما به صورت شما منعکس کند. وقتی نوبت به عصر می رسد، چراغ های دیواری که در کنار آینه میز آرایش قرار گرفته اند، نور دلپذیرتری نسبت به نورپردازی بالای سر که برای آرایش مناسب هستند، می دهد.

میز آرایش با نور کافی

7- کمدهای اتاق خواب میتوانند به آن جلوه خوبی بدهند

بعد از تختخواب، کمد لباس اتاق خواب احتمالاً مورد توجه بعدی در مورد ایده چیدمان اتاق خواب است. کمدهای ایستاده اغلب گزینه ارزان‌تری هستند، با این مزیت اضافه که یک وسیله دائمی نیستند، بنابراین در صورت نقل مکان به خانه می‌توان آنها را جابه‌جا کرد یا با خود برد. کمدهای مستقل می توانند بسیار حجیم و دست و پا گیر باشند و اگر اتاق خواب در سمت کوچکی قرار گیرد، فضای زیادی را اشغال می کنند.

املاک قدیمی اغلب دارای جزئیات معماری عجیب و غریب و اشکال پیچیده برای کار کردن هستند، بنابراین مبلمان نصب شده در اینجا خود را نشان می دهد و می تواند طاقچه ها و فرورفتگی های نامناسب را در خود جای دهد. کمدهای تعبیه شده گران‌تر هستند، اما می‌توانند متناسب با اندازه و چیدمان اتاق خواب طراحی شوند و هر گونه نیاز ذخیره‌سازی خاصی را در خود جای دهند، بنابراین می‌توانند سرمایه‌گذاری ارزشمندی باشند.

هنگام قرار دادن کمدها، چه به صورت مستقل یا نصب شده، اگر قرار است در نزدیکی تخت یا نزدیک به وسایل دیگر قرار گیرند، مطمئن شوید که فضای زیادی برای باز شدن کامل درهای کمد وجود دارد به علاوه فضایی در انتهای تخت. که جایی برای قدم زدن یا تردد در اتاق را محاسبه کنید و آن را خالی بگذارید.

8- از فضای اتاق حداکثر استفاده را ببرید

در حالی که کمد لباس‌های طولانی در امتداد یک دیوار گنجایش لباس و کفش فراوانی را فراهم می‌کند، چیدمان سنتی مانند این ممکن است در اتاق خواب‌های کوچک عملی نباشد یا اگر جزئیات معماری وجود داشته باشد که مانع می‌شود و اجرای مستقیم واحدها را بسیار دشوار می‌کند. در عوض راههای دیگری برای به حداکثر رساندن ظرفیت و ایده برای چیدمان اتاق خواب کوچک وجود دارد.  استفاده از واحدهای دیواری توکار که فضای بالای تخت را پوشانده است، روشی عالی برای استفاده از فضای بیش از حد تخت است که در غیر این صورت ممکن است  این فضای مفید هدر رود.

کمد دیواری بالای تخت خواب

این واحدها را می توان به گونه ای طراحی کرد که واحدهای کنار تخت، کابینت ها و قفسه بندی را در خود جای دهد و فضای ذخیره سازی برای لباس، ملافه، کتاب و سایر لوازم ضروری کنار تخت فراهم کند. نکته این است که شما به تمام فضایی که می‌توانید در یک اتاق خواب کوچک داشته باشید نیاز دارید، اما به فضای کف دقیقاً در کنار سر تخت خود نیاز ندارید، پس چرا از آن برای ذخیره‌سازی استفاده نکنید؟

9- از یک فرش بزرگ برای ایجاد تعادل استفاده کنید

یک فرش با موقعیت مناسب می تواند یک نقطه محور برای تخت در یک اتاق خواب بزرگ ایجاد کند و به فضا حس جریان بهتری بدهد. به جای دو فرش کوچکتر در دو طرف، یک فرش بزرگ را انتخاب کنید که زیر پایه های تخت قرار گیرد. همچنین باید به اندازه کافی بزرگ باشد که در دو طرف تخت امتداد یابد، اما نه آنقدر بزرگ که به سایر وسایل مبلمان برخورد کند یا راه های در را مسدود کند. قاعده کلی برای گنجاندن فرش در ایده برای چیدمان اتاق خواب این است که فرش بزرگتر بهتر است – فرشی که برای اتاق خواب بزرگ خیلی کوچک است و فضا را از تعادل خارج می کند.

از فرش بزرگ استفاده کنید

10- مبلمان را با هم ترکیب کنید

ایده برای چیدمان اتاق که بسیار کاربردی است این است که وسایل را به صورت ترکیبی استفاده کنید. برای ایجاد حس آرامش و نشاط در اتاق خواب خود میتوانید ترکیب مبلمان و تخت را به گونه ای جذاب انتخاب کنید و از قرار دادن وسایل اضافی در فضا بپرهیزید تا علاوه بر اینکه جذابیت به فضا بخشیده اید، احساس شلوغی و سردرگمی را در فضا ایجاد نکنید.

بهترین راه برای چیدمان اتاق خواب چیست؟

هنگام برنامه‌ریزی ایده‌های چیدمان اتاق خواب، همیشه سعی کنید تا جایی که می‌توانید فضای کف را باز بگذارید، به خصوص در اطراف ورودی در تا بتوانید در را به طور کامل باز کنید و مسیر ورود به اتاق توسط مبلمان مسدود نشود. همچنین مهم است که در نظر بگیرید آیا در حال برنامه ریزی ایده برای چیدمان اتاق خواب زوج ها هستید یا فضایی که مهمانان از آن استفاده خواهند کرد.

هنگام قرار دادن قطعات بزرگ مبلمان، مانند کمد لباس و میز آرایش، مطمئن شوید که فضای زیادی برای تردد در اطراف تخت بگذارید تا بتوانید به راحتی در اطراف آن مانور دهید. فضای کافی برای باز شدن کامل درهای کمد لباس و باز کردن کشوها به داخل و خارج بگذارید.

یک فضای تقریباً 50 تا 60 سانتی‌متری در پای تخت باید کافی باشد، و دوباره همین فضا در هر طرف تخت وجود داشته باشد تا چیدمان خیلی فشرده به نظر نرسد.

در چیدمان اتاق خواب چه کارهایی را نباید انجام داد؟

یکی از مواردی که باید همیشه در مورد ایده های چیدمان اتاق خواب به آن توجه داشته باشید این است که از انتخاب تختی که برای اندازه فضا خیلی بزرگ است خودداری کنید. در حالی که داشتن فضای زیاد تخت برای خوابیدن وسوسه انگیز است، تختی که بیش از حد بزرگ باشد باعث می شود اتاق خواب سفت، تنگ و ناخوشایند بنظر برسد.

فشار دادن بیش از حد اثاثیه در اتاق خواب یکی دیگر از موارد که می تواند باعث ایجاد احساس شلوغی در اتاق خواب شود. به جای داشتن تعداد زیادی اقلام کوچکتر، سعی کنید چندین مورد را در یک قطعه واحد و بزرگتر ادغام کنید که فضای کمتری را اشغال کند. و سعی کنید وسایل بلند یا حجیم را در مقابل پنجره ها قرار ندهید، جایی که می توانند دید را مسدود کنند یا شما را از نور محروم کند.