کابینت های چرب چسبنده آشپزخانه می تواند آزاردهنده باشد، اما در یک خانه شاد شلوغ، چربی و کثیفی اجتناب ناپذیر است. چربی هایی که روی کمدهای آشپزخانه جمع می شوند اغلب به دلیل پخت و پز یا چرب بودن دست ها ایجاد می شوند. از بین بردن چربی چسبنده از کابینت آشپزخانه بدون استفاده از پاک کننده های قوی برای شما بسیار دشوار خواهد بود، اما می توان به راحتی با محصولات پاک کننده طبیعی به تمیزی دست پیدا کرد.

از سرکه سفید گرفته تا جوش شیرین و لیمو، چربی را می توان بدون نیاز به مواد شیمیایی پاک کرد. اگر مقداری لکه چربی چسبنده دارید و نمی دانید که چگونه کابینت آشپزخانه را تمیز کنید، نگران نباشید. ما 4 روش ساده برای تمیز کردن کابینت آشپزخانه را در این مقاله برای شما بیان می کنیم.

روش پاک کردن چربی کابینت آشپزخانه

کدام کمد آشپزخانه چرب‌تر است؟

کمدهای آشپزخانه واقع در نزدیکی اجاق گاز یا محل پخت و پز بیشتر چربی را جمع می کنند. این به این دلیل است که پخت و پز می تواند ذرات چربی موجود در هوا را آزاد کند که روی سطوح از جمله کابینت ها می نشینند. کمدهایی که مستقیماً بالای اجاق گاز یا کنار آن قرار دارند، به دلیل نزدیکی به پخت و پز، به ویژه مستعد ایجاد چربی هستند. علاوه بر این، کمدهای نزدیک به سایر وسایل پخت و پز با حرارت بالا، مانند سرخ کن یا گریل، ممکن است چربی بیشتری را جذب کنند. نوع پخت و پز و دفعات انجام آن می تواند بر میزان سریع و شدید انباشته شدن چربی کمدهای آشپزخانه تأثیر بگذارد. تمیز کردن و نگهداری منظم برای جلوگیری از تجمع بیش از حد و تمیز نگه داشتن محیط آشپزخانه ضروری است.

4 روش متفاوت و موثر پاک کردن چربی کابینت

در زیر به ارائه راهکارهای موثر برای پاک کردن چربی کابینت می پردازیم. توجه داشته باشید که بسته به جنس کابینت و میزان نزدیکی آن به گاز و حجم چربی انباشته شده روی آن پاک کننده ی مناسب کابینت خود را انتخاب کنید و از آن استفاده کنید.

پاک کردن کابینت با درب چوبی

معمولاً روی درهای چوبی یک لایه لاک زده می شود که دلیل این امر محافظت از چوب شما در برابر رطوبت است که عدم وجود این لایه ممکن است باعث تغییر رنگ در کمدها یا حتی ترک خوردن آن شود. شما باید مراقب باشید که از هیچ محصول خشن روی چوب استفاده نکنید زیرا ممکن است به آن آسیب برساند. در عوض، آب گرم  و صابون را انتخاب کنید. یک کاسه را با آب گرم و پورد صابون پر کنید و از یک پارچه نرم برای پاک کردن درها استفاده کنید. از برس سخت یا سیمی استفاده نکنید زیرا ممکن است چوب را خراش دهد. گزینه دیگر به جای صابون، استفاده از یک محلول طراحی شده خاص فقط برای سطوح چوبی است.

برای رسوب بیشتر چربی، جوش شیرین را با آب مخلوط کنید تا خمیری ایجاد شود و آن را روی نواحی آسیب دیده پخش کنید. اجازه دهید خمیر چند دقیقه بماند قبل از اینکه با یک پارچه یا برس نرم بشویید. جوش شیرین بدون آسیب رساندن به چوب به تجزیه چربی کمک می کند. پس از استفاده از صابون یا محلول، درهای چوبی را با استفاده از یک حوله خشک خشک کنید تا اثر آب روی آن نماند.

پیشنهاد مطالعه: ورق هایگلاس چیست؟ انواع مدل هایگلاس

پاک کردن چربی از کابینت چوبی

پاک کردن کابینت با درب براق

بسیاری از آشپزخانه های مدرن اکنون دارای کابینت آشپزخانه براق هستند. با این حال، تمیز نگه داشتن آن‌ها می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد، زیرا احتمال بیشتری دارد که آثار انگشت و لکه‌های چربی و کثیفی را جمع کنند. خبر خوب این است که آنها ساده ترین سطح برای تمیز کردن هستند. شما می توانید از چیزهای زیادی برای تمیز کردن درهای براق استفاده کنید، اما مطمئن ترین گزینه شما مواد شوینده و آب گرم است. در مورد درهای براق، استفاده از پارچه نرم هنگام تمیز کردن برای جلوگیری از خط و خش نیز مهم است.

با مخلوط کردن محلول آب گرم و یک صابون ظرفشویی ملایم شروع کنید. با استفاده از یک پارچه نرم یا اسفنج، به آرامی نواحی چرب را بشویید و با اعمال فشار کم، از آسیب دیدن روکش کابینت جلوگیری کنید. برای لکه های چربی سخت تر، مقدار کمی سرکه سفید یا جوش شیرین را به محلول صابون اضافه کنید. این مواد طبیعی به تجزیه چربی کمک می کنند و قدرت تمیز کنندگی بیشتری را فراهم می کنند. پس از تمیز کردن، کمدهای براق آشپزخانه را با یک پارچه میکروفیبر تمیز و خشک پاک کنید تا رطوبت باقیمانده از بین برود. این روش نه تنها چربی های چسبنده را از بین می برد، بلکه کابینت های براق آشپزخانه شما را نیز تمیز و با طراوت می کند.

مراقب باشید که از آب صابون استفاده نکنید زیرا ممکن است رگه های زیادی برای چشم باقی بمانند که چندان خوشایند نیستند. پس از تمیز کردن، از یک پارچه میکروفیبر برای براق کردن درها استفاده کنید و دوباره درخشش را تماشا کنید. اگرچه این نوع درها می توانند به سرعت کثیف به نظر برسند، اما تمیز کردن و نگهداری از آنها فوق العاده آسان است.

پیشنهاد مطالعه: کلیپس پایه کابینت چیست و چه کاربردی دارد؟

پاک کردن چربی از کابینت براق

درب کابینت آشپزخانه پانل شیشه ای

قانون شماره یک برای پانل های شیشه ای این است که از صابون یا مواد شوینده استفاده نکنید، این مواد به احتمال زیاد شیشه دوست داشتنی شما را لکه دار و لکه دار می کنند. در عوض، باید از یک پاک کننده شیشه استفاده کنید، اما اگر یک محصول طبیعی را ترجیح می دهید، سرکه سفید با آب یک گزینه عالی است. از یک پارچه نرم برای پاک کردن شیشه استفاده کنید، مطمئن شوید که هنگام تمیز کردن درهای شیشه ای بسیار مراقب باشید، زیرا نمی خواهید به آنها آسیب برسانید.

درب کابینت آشپزخانه نقاشی شده

هنگام تمیز کردن درب های رنگ شده استفاده از محلول های غیر ساینده بسیار مهم است زیرا ممکن است به راحتی آسیب ببینند یا علامت گذاری شوند. استفاده از مواد شوینده با آب گرم مطمئن ترین گزینه است، درهای رنگ شده خود را با استفاده از یک پارچه نرم تمیز کنید و آب اضافی را با حوله پاک کنید.

پیشنهاد مطالعه: انواع حلال های رنگ و بهترین روش استفاده از آن ها

استفاده از پاک کننده مناسب در پاک کردن درب کابینت آشپرخانه

چگونه از چربی کابینت آشپزخانه جلوگیری کنیم؟

تمیز کردن منظم برای جلوگیری از تجمع چربی کابینت آشپزخانه لازم است. در اینجا نکات مهم ما در مورد نحوه به حداقل رساندن چربی کابینت آشپزخانه را به شما می گوییم.

از تهویه استفاده کنید : اطمینان حاصل کنید که آشپزخانه شما دارای تهویه مناسب است. یک فن اجاق گاز خوب یا فن استخراج کننده می تواند به حذف ذرات چربی موجود در هوا کمک کند و میزان نشستن روی کابینت ها را کاهش دهد.

طبخ با درب : هنگام پخت و پز، مخصوصاً سرخ کردن، از درب ماهیتابه استفاده کنید تا پاشیده شود و چربی را کاهش دهد. نظافت منظم – یک روال برای تمیز کردن کمدهای آشپزخانه خود ایجاد کنید. آنها را به طور مرتب با محلول ملایم آب گرم و صابون ظرفشویی پاک کنید تا از تجمع چربی جلوگیری کنید.

نصب آستر کابینت : استفاده از آستر کابینت را برای ایجاد مانعی بین سطح کابینت و گریس احتمالی در نظر بگیرید. این آسترها راحت تر تمیز می شوند و در صورت لزوم می توان آنها را تعویض کرد.

از محافظ‌های چربی استفاده کنید : محافظ‌های چربی یا صفحه‌هایی را در اطراف محل پخت خود نصب کنید تا انتشار چربی در طول پخت به حداقل برسد.

روش‌های پخت و پز را تنظیم کنید : روش‌های پخت و پز را برای کاهش پاشیدگی اصلاح کنید. به عنوان مثال، استفاده از درجه حرارت کمتر یا استفاده از یک تابه بزرگتر برای کنترل فرآیند پخت در نظر بگیرید.

اقلام روغنی را به درستی نگهداری کنید : اقلام روغنی یا چرب را در ظروف در بسته نگهداری کنید تا از نشت یا نشت که می تواند باعث ایجاد گریس کابینت شود، جلوگیری کنید.

وسایل آشپزی را مرتب تمیز کنید : وسایل آشپزی را به طور مرتب تمیز کنید، به خصوص آنهایی که دارای دریچه و فیلتر هستند مانند فن های استخراج کننده. این به حفظ کارایی آنها در جذب چربی کمک می کند.

از رنگ های مقاوم در برابر چربی استفاده کنید: اگر در حال بازسازی یا رنگ آمیزی آشپزخانه خود هستید، از رنگ های مقاوم در برابر چربی یا تمیز کردن آسان روی سطوح کابینت استفاده کنید.

فوراً ریزش ها را پاک کنید: فوراً به ریزش ها و پاشش های روغن توجه کنید. هر چه چربی بیشتر روی کابینت آشپزخانه بنشیند، تمیز کردن آن دشوارتر است.

پیشنهاد مطالعه: طراحی کابینت با هوش مصنوعی

تمیز کردن فوری کثیفی ها

در نهایت هنگام آشپزی مرتب دست های خود را بشویید. این کار از انتقال چربی از دستان شما به درهای کابینت جلوگیری می کند. با گنجاندن این روش ها در روال نگهداری آشپزخانه خود، می توانید به میزان قابل توجهی احتمال gr را کاهش دهید.