کابینت ها جنبه اصلی هر طراحی آشپزخانه هستند. این موضوع تا حد زیادی به دلیل سطح تأثیر آنها بر زیبایی سایر اجزای آشپزخانه و همچنین طراحی معماری آشپزخانه است. امروزه، بسیاری از صاحبان خانه ها از کابینت های آشپزخانه سنتی که بسیار محبوب هستند و اغلب استفاده می شود، به سمت کابینت های چوبی طبیعی تر با عمق بسیار بیشتر رفته اند.

هنگامی که می خواهید کابینت های چوبی آشپزخانه جدید نصب کنید، تعداد زیادی از گزینه ها می تواند شما را تحت تأثیر قرار دهد. شما لیست طولانی از گزینه های چوب طبیعی را برای انتخاب پیدا خواهید کرد. برای داشتن یک انتخاب جامع تر بهتر است که گزینه های چوب مصنوعی را هم در نظر بگیرید.

در بین انواع مدل کابینت ها، کابینت چوبی کلاسیک می تواند یک انتخاب جذاب باشد زیرا در حین سادگی حس نوستالژیک را برای شما تداعی می کند.

کابینت چوبی کلاسیک

مزایای استفاده از کابینت های چوبی

افرادی که چوب را برای کابینت انتخاب می‌کنند، معمولاً به دلیل لیست طولانی مزایایشان از دوام گرفته تا جذابیت‌های زیبایی، از چوب‌های سخت استفاده می‌کنند.

کابینت های چوبی ارزش زیادی دارند. در اینجا چند دلیل مهم ارزشمندی این کابینت ها را بیان می کنیم:

1. دوام و استحکام تضمین شده

کابینت های چوب جامد به دلیل دوام و پایداری بی نظیر خود شناخته شده اند. این کابینت ها می توانند چندین دهه دوام بیاورند و مقاومت بالای آنها در برابر پارگی و سایش با تمام کابینت های چوبی دیگر بی رقیب است.

بر خلاف سایر مواد، تعمیر چوب جامد آسان تر است. در صورت خراشیدگی سطح آنها، با استفاده از موم پرکننده چوب به راحتی می توان آنها را وصله و پنهان کرد. همچنین تعداد زیادی سبک، پرداخت و رنگ برای هر طراحی آشپزخانه وجود دارد.

2. تعمیر و نگهداری آسان

تمیز کردن و نگهداری کابینت های آشپزخانه از چوب جامد بر خلاف سایر مواد کابینت آشپزخانه بسیار آسان است. بسته به سلیقه مالک، می توان آنها را رنگ آمیزی، رنگ آمیزی یا تکمیل مجدد کرد که در بین سایر مواد کابینت چندان رایج نیست. خراش روی درب آنها را می توان با سنباده ترمیم کرد، همچنین در صورت لزوم می توان یک روکش دیگر را اعمال کرد.

3. سازگار با محیط زیست و پایدار

چوب یک منبع طبیعی تجدیدپذیر است که برخلاف کابینت های متشکل از فرآورده های نفتی، تأثیر بسیار کمی بر محیط زیست دارد. کابینت های چوبی یک انتخاب عالی برای صاحبان خانه هایی هستند که می خواهند آشپزخانه آنها فقط دارای محصولات ایمن و سازگار با محیط زیست باشد.

بیشتر بدانید: طراحی اپن آشپزخانه

رنگ آمیزی آسان

4. افزایش ارزش خانه

کابینت های چوب جامد ارزش فروش مجدد بالایی دارند که در صورت نگهداری مناسب حفظ می شوند. البته این را نمی توان برای بسیاری دیگر از مواد مرسوم، مد روز و ارزان قیمت که با گذشت زمان ارزش خود را از دست می دهند، گفت.

اگر احساس می کنید که ممکن است در آینده مجبور به فروش خانه خود شوید، این چیزی است که باید هنگام تصمیم گیری در مورد نوع خاصی از کابینت در نظر بگیرید.

5. رنگ آمیزی آسان

سطوح سخت و صاف کابینت چوبی کلاسیک باعث می شود که لکه گیری و رنگ آمیزی آن ها بسیار آسان باشد. به همین دلیل است که آنها می توانند با هر نوع دکور در آشپرخانه ترکیب شوند. رنگ آمیزی کابینت آشپزخانه فراتر از رنگ کردن و زدن آن به روی چوب است.

6. مجلل و زیبا

اگر به دنبال مجلل کردن آشپرخانه خود هستید، یک راه خوب برای انجام این کار استفاده از کابینت چوب کلاسیک است که با رنگ تیره پوشانده شده است. نمی توان انکار کرد که ورود به آشپزخانه ای با کابینت های چوبی چقدر گرم و خوشایند است.

کابینت های بلوط بسیار زیبا هستند و حسی طبیعی، جاودانه و کلاسیک را به هر فضای آشپزخانه ای ارائه می دهند.

8. بازسازی ارزان

اگر نیازی به اصلاح کابینت‌هایتان وجود داشته باشد، عملاً به اندازه استفاده از لاک یا سمباده زدن پانل ارزان و آسان است. در صورت خراشیدگی یا لکه شدن مانند کابینت های تخته ای، نیازی به تعویض کل بخش آشپزخانه نیست.

به عنوان مثال، بر خلاف چوب، زمانی که کابینت های تخته فیبر شروع به تاب برداشتن، خراشیدگی یا انبساط و انقباض می کنند، به سادگی هیچ راهی برای تعمیر آنها وجود ندارد. در مورد کابینت های چوب جامد، روش های متفاوت و مقرون به صرفه ای برای اصلاح و ترمیم خراش وجود دارد تا مجبور نباشید کل کابینت ها را تعویض نکنید. یکی از راه های انجام این کار استفاده از چوب موم پرکننده است.

بیشتر بدانید: کابینت پلی اورتان

بازسازی آسان کابینت چوبی

انواع چوب های مناسب برای کابینت آشپرخانه

از انواع چوب کابینت در این دسته می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. گیلاس

اگر می خواهید کابینت آشپزخانه ای با ظاهری مجلل داشته باشید، این گونه چوب کابینت را انتخاب کنید. این مدل چوب به عنوان یک مدل کاربردی از انواع چوب است، اما همچنان در مقابل گزینه‌های محبوب‌تر، قرار می گیرد.

چوب گیلاس دارای رنگ قهوه ای مایل به قرمز غنی است، از این رو ظاهر مجلل آن است. با این حال، قرار گرفتن در معرض نور و هوا می تواند آن را تاریک کند. خوشبختانه چوب به خوبی لکه ها را دریافت می کند.

بنابراین، اگر ظاهر طبیعی چوب گیلاس را برای کابینت آشپزخانه خود نمی پسندید، می توانید آن را به هر رنگی که انتخاب می کنید رنگ کنید و روکش زیبایی داشته باشید. نکته مهم این است که رنگ آمیزی بافت طبیعی چوب را پنهان نمی کند.

یکی از ایرادهای اصلی این است که سایش و پارگی را راحت تر از برخی دیگر از گزینه های این دسته جذب می کند. با این حال، اگر آشپزخانه شما خیلی پرکاربرد نباشد، کابینت های شما دوام زیادی خواهند داشت.

2. افرا

افرا یک چوب سخت و بدون تخلخل است. بسیاری از صاحبان خانه، کابینت های چوب افرا را به دلیل دوام آنها انتخاب می کنند. دانه ریز چوب آن نیز می تواند جذابیت زیبایی شناختی هر فضایی را افزایش دهد.

آیا می خواهید به رنگ چوب طبیعی بچسبید؟ می توانید از سفید خامه ای تا قهوه ای مایل به قرمز را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید رنگ را به‌روزرسانی کنید، لکه‌ها و رنگ‌ها به راحتی به افرا می‌چسبند و می توانید مطمئن شوید که نتایج فوق‌العاده‌ای خواهید داشت.

یکی از نکات منفی این است که افرا پس از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور مستقیم خورشید درخشش خود را از دست می دهد. با این حال، اگر چوب سفارشی‌سازی را برای کابینت‌های خود ترجیح می‌دهید، نمی‌توانید با افرا اشتباه کنید.

3. خاکستر

خاکستر یکی دیگر از انتخاب های عالی چوب کابینت است. اکثر مردم آن را انتخاب می‌کنند زیرا کار کردن با آن آسان است و همیشه اجازه می‌دهد تا یکپارچه شود. همچنین انتخابی همه کاره و مقرون به صرفه است.

شما می توانید چوب خاکستر طبیعی را در رنگ های مختلف انتخاب کنید، از قهوه ای روشن تا بژ. با این حال، قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند کابینت های چوبی تیره تر را روشن تر کند و بالعکس.

اگر می خواهید یک روکش یا رنگ خاص داشته باشید، رنگ آمیزی چوب خاکستر نیز ساده است. این مورد یک گزینه کم تعمیر و نگهداری است تا زمانی که آن را به درستی آب بندی کنید.

با این حال، چوب خاکستر متخلخل است. گزینه هایی که دوام زیادی ندارند احتمالاً پس از مدت کوتاهی پوسیده می شوند. اگر قصد خرید چوب کابینت خود را دارید، این را در نظر داشته باشید.

کابینت چوب کلاسیک روشن

4. بلوط

بلوط به دلیل دوام باورنکردنی خود یکی از رایج ترین چوب های سخت برای کابینت ها است. کابینت های بلوط نیز بدون شک راحت ترین خرید هستند، همانطور که در همه جا هستند. رنگ های چوب بسته به نوع بلوط بسیار متفاوت است.

برخی از رایج ترین رنگ هایی که می توانید پیدا کنید عبارتند از قهوه ای تیره، قرمز، قهوه ای روشن و قهوه ای روشن. اگر نمی‌خواهید کابینت‌تان آن رنگ‌ها را داشته باشد، آن را خسته نکنید. بلوط به راحتی لکه ها را جذب می کند.