وقتی وارد آشپزخانه می شوید، کابینت آشپزخانه قبل از پیشخوان و سایر اجزای آشپزخانه به چشم می آید، بنابراین تصیمیم گیری برای انتخاب رنگ و سبک کابینت آشپزخانه از اهمیت زیادی برخوردار است. طراحی کابینت آشپزخانه مدرن و شیک برای افراد مختلف می تواند معانی متفاوتی داشته باشد، اما به طور کلی اگر سبک طراحی شما کمتر سنتی است و بیشتر مدرن است، پس شما سبک کابینت آشپزخانه مدرن و شیک را می پسندید. در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که سبک کابینت آشپزخانه مدرن و شیک چیست و از چه موادی تشکیل و چگونه طراحی می شود.

خاستگاه آشپزخانه های مدرن

طراحی مدرن در حوالی جنگ جهانی اول آغاز شد و دارای سطوح مسطح، فرم های هندسی و تزئینات حداقلی بود. کابینت های آشپزخانه مدرن با طراحی شیک و زاویه دارتر با سادگی در درب ها و قاب های خود مشخص می شوند. طراحی مدرن  با زاویای برجسته و منحی اخیر نشان دهنده گرایش به مبلمان مدرن است. جزایر آشپزخانه مدرن می توانند دارای کابینت های مدرنی باشند که این ظاهر زاویه دار یا منحنی را منعکس می کنند و همچنین دارای اجزای به روز برای نگهداری ظروف آشپزی و ظروف آشپزخانه هستند.

خواستگاه کابینت مدرن

مواد رایج در کابینت آشپزخانه مدرن و شیک اغلب ساخته دست انسان هستند و می توانند شامل فلز، پلاستیک، بتن و شیشه باشند. شیشه های نیمه مات یا مات قطعا یک ظاهر محبوب برای کابینت آشپزخانه مدرن است. جایگزینی درهای کابینت قدیمی با درهای شیشه ای مات یک راه ساده و مقرون به صرفه برای مدرن کردن آشپزخانه شما است. کابینت آشپزخانه مدرن را می توان با روکش چوب یا لمینت پلاستیکی نیز در نظر گرفت. برای دستیابی به ظاهر مشخصه مدرن، می توانید از روکش چوبی نیز استفاده کنید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مقاله ی برچسب کابینت، راهی ارزان برای تجربه یک آشپزخانه جدید. را مطالعه کیند. مواد مخلوط نیز در طراحی آشپزخانه مدرن به چشم می خورد.

در حالی که کابینت‌های آشپزخانه سنتی معمولاً از یک نوع چوب ساخته می‌شوند، کابینت‌های آشپزخانه مدرن می‌توانند موادی مانند چوب، لمینت، شیشه و فلز را با هم ترکیب کنند تا حس منحصر به فردتری به دست آورند.

ویژگی های کابینت آشپزخانه شیک و مدرن

  1. طراحی منحصر به فرد: طراحی کابینت‌های آشپزخانه مدرن بیشتر از همه به سمت سادگی و کم حجم بودن می‌رود. خطوط تمیز، زوایای توام با زاویه‌های دقیق، و شیب‌ها و انحناهای منحصر به فرد در طراحی آن‌ها دیده می‌شود.
  2. تمیزی آسان: کابینت‌ آشپزخانه مدرن و شیک علاوه بر ظاهر زیبا، باید از نظر نگهداری و تمیزی هم کارآمد باشند. برخی از طرح‌ها و متریال‌های مورد استفاده در این کابینت‌ها به طور خاص طراحی شده‌اند تا نگهداری و تمیزکاری آن‌ها آسان باشد. برای مثال، استفاده از سطوح لمینت یا پوشش PVC که مقاومت بالایی در برابر لکه‌ها و رطوبت دارند، یا متریال‌هایی که به راحتی قابل شستشو هستند می‌توانند تمیزی را آسان‌تر کنند. همچنین، طراحی بدون درز و برش‌های بیشتر نیز از نظر تمیزی مزیتی است که در کابینت‌های مدرن معمولاً مدنظر قرار می‌گیرد.

تمیزی آسان کابینت مدرن

  1. استفاده از مواد با کیفیت: اکثر کابینت‌ آشپزخانه مدرن و شیک از مواد با کیفیت و مقاوم استفاده می‌کنند. از جمله مواد محبوب در این زمینه می‌توان به چوب مرغوب، MDF با پوشش لمینت یا روکش PVC، استیل، شیشه، و سنگ‌های مصنوعی اشاره کرد.
  2. رنگ‌ها و تنوع متریال: کابینت‌های مدرن معمولاً در رنگ‌های ساده و نآمیز از جمله سفید، مشکی، خاکستری و قهوه‌ای عمیق طراحی می‌شوند. همچنین ترکیباتی از متریال‌ها مانند چوب و استیل، یا شیشه و فلزات، به طراحی آن‌ها زیبایی و زندگی می‌بخشد.
  3. سیستم‌های ذخیره‌سازی هوشمند: کابینت‌های مدرن معمولاً دارای سیستم‌های ذخیره‌سازی هوشمندی هستند که فضای موجود را به بهترین شکل به کاربر ارائه می‌دهند. این شامل سیستم‌های کشویی از نوع نرم و بی‌صدا، طبقه‌بندی دقیق کشوها و قفسه‌ها، و استفاده از فضای زیر کشوها برای مخزن کالاهای کوچک است.
  4. نورپردازی متناسب: کابینت‌های مدرن دارای نورپردازی متناسبی هستند که هم از لحاظ عملی (برای روشنایی مناسب در زمان کار در آشپزخانه) و هم از لحاظ ظاهری (برای ایجاد اتمسفر مطلوب) مؤثر هستند. استفاده از روشنایی مخفی، نورپردازی زیر کشو، و نورپردازی LED در این کابینت‌ها رایج است.
  5. سهولت در استفاده و نگهداری: کابینت‌های مدرن معمولاً برای استفاده راحت و نگهداری آسان طراحی می‌شوند. سیستم‌های باز و بسته شدن آسان، تمیز شدن ساده سطوح، و جزئیاتی مانند فیکستورها و دستگیره‌های طراحی شده به شکلی که استفاده را راحت تر می‌کند.
  6. طراحی خلاقانه: برخی از کابینت‌های مدرن دارای جزئیات طراحی خلاقانه‌ای مانند جزئیات معماری، پنل‌های زینتی، و یا الگوهای منحصر به فرد هستند که زیبایی و شخصیت به آشپزخانه می‌بخشند.

برترین ایده ها برای داشتن کابینت آشپزخانه مدرن

1-کابینت آشپزخانه مدرن با روکش های چوبی و رنگ های تند

رنگ یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد کابینت آشپزخانه مدرن است. در حالی که رنگ‌های طبیعی روکش چوب در این زیبایی طراحی محبوب هستند، رنگ‌های جسورانه و کمتر سنتی نیز محبوب هستند. قرمز و آبی تیره و زرد فلورسنت، نارنجی و سبز را را می تواند در طراحی آشپزخانه مدرن بکار برد و به فضا جلوه ای مضاعف بخشید.

کابینت آشپرخانه مدرن وشیک

2-سادگی و فقدان جزئیات اضافی

صرف نظر از رنگ یا متریالی که در طراحی مدرن شما استفاده می شود، مهم ترین نکته ای که باید در نظر بگیرید شکل و فرم درب های کابینت شما است. کابینت های آشپزخانه مدرن دارای درب های تخت است که از جزئیات بیش از حد جلوگیری می کند. هیچ قالب تاج، پانل های برجسته یا حکاکی های تزئینی دیده نمی شود و در عوض سطوح صاف و براق است.

سادگی طراحی آشپزخانه مدرن باعث می شود فضایی جادارتر و مطبوع در آشپزخانه شما ایجاد شود. بنابراین این سبک طراحی در میان کسانی که پنجره های زیادی در آشپزخانه خود دارند و همچنین کسانی که پنجره های کمی دارند مورد علاقه است. صاحبان خانه هایی که با فضاهای کوچک زاویه دار کار می کنند  ظاهر و عملکرد کابینت آشپزخانه مدرن را ترجیح دهند زیرا آنها عملکرد را به تزئینات ترجیح می دهند.

3- پنهان کردن لوازم خانگی

در این روش یک فضای ذخیره سازی برای پنهان کردن وسایل آشپزخانه تعبیه می شود که لوازم آشپزخانه در دید نباشند. همچنین می توانید مدل کابینت آشپزخانه مدرن و شیک را انتخاب کنید که دارای فضای ذخیره سازی برای پنهان کردن موادغذایی و نوشیدنی ها دارد. تا فضایی کاملا خلوت و کاربردی را در آشپزخانه در اختیار داشته باشید.

4- استفاده از دیوارها یا استندهای تیره در طراحی کابینت مدرن و شیک

استفاده از دیوارها یا استندهای تیره می‌تواند به طراحی کابینت مدرن و شیک جلوه‌ای بسیار زیبا ببخشد. در طراحی کابینت‌های مدرن، اغلب از کنتراست بین رنگ‌های تیره و روشن برای ایجاد جلوه‌ای متعادل و جذاب استفاده می‌شود. در زیر توضیحاتی درباره استفاده از دیوارها یا استندهای تیره در طراحی کابینت مدرن و شیک آورده شده است:

  1. افزایش کنتراست و تعادل رنگی: استفاده از دیوارها یا استندهای تیره به عنوان پس‌زمینه کابینت‌های روشن می‌تواند کنتراست زیبا و تعادل رنگی را فراهم کند. این کنتراست به طراحی یک حس عمیق‌تر و دلپذیرتر می‌بخشد.
  2. بازتاب نور: دیوارها یا استندهای تیره معمولاً نور را کمتر جذب می‌کنند و در نتیجه، نور بهتری روی کابینت‌های شما منعکس می‌شود. این باعث ایجاد حس فضای بزرگ‌تر و بازتاب نور زیادتر در آشپزخانه می‌شود.

کابینت آشپزخانه تیره

  1. جلوه‌ی لوکس و شیک: استفاده از دیوارها یا استندهای تیره معمولاً به آشپزخانه جلوه‌ای لوکس و شیک می‌بخشد. این رنگ‌ها به طور معمول با احساس مینیمالیستی و مدرن هماهنگ هستند و برای ایجاد یک زیبایی زمینه مناسب هستند.
  2. جلوگیری از ظاهر لکه‌ها و آلودگی‌ها: رنگ‌های تیره به طور طبیعی کمتر لکه می‌شوند و ظاهر آلودگی‌ها را کمتر می‌کنند. بنابراین، استفاده از دیوارها یا استندهای تیره می‌تواند برای آشپزخانه‌هایی که معمولاً آلودگی‌ها و لکه‌های غذایی بیشتری دارند، بهترین گزینه باشد.
  3. تاکید بر زیبایی و جزئیات: با داشتن یک پس‌زمینه تیره، جزئیات و زیبایی کابینت‌های شما بیشتر برجسته خواهد شد. رنگ‌های تیره می‌توانند از جزئیات معماری، فیکسچرها، و متریال‌های مورد استفاده در طراحی کابینت به خوبی برجسته شوند.