بسیاری از مردم فکر می کنند مواد معدنی و ویتامین ها یکسان هستند، اما اینطور نیست. مواد معدنی، مانند ویتامین ها، مواد مغذی مهمی هستند که در غذاها یافت می شوند. تفاوت اصلی این است که ویتامین ها مواد آلی هستند (به این معنی که حاوی عنصر کربن هستند) و مواد معدنی مواد معدنی هستند.

مواد معدنی مورد نیاز بدن، علاوه بر خوردن آنها به صورت مواد مغذی در غذاها برای بسیاری از چیزها مورد نیاز هستند. آهن و مس موجود در ظروف یا ابزار، همان مواد معدنی موجود در غذا هستند. به همین دلیل است که پختن در تابه چدنی می تواند آهن را در رژیم غذایی تامین کند. هنگام پختن غذا در تابه آهنی، مقدار کمی از آهن جدا شده و با غذا مخلوط می شود. مردم می توانند آن را مانند آهنی که از قبل در غذا وجود دارد جذب و استفاده کنند. مواد معدنی دائمی ترین بخش موجودات زنده هستند. آنها نمی سوزند و در واقع می توان آنها را در خاکستر چیزی یافت که سوخته است.

گروه بندی مواد معدنی مورد نیاز بدن

مواد معدنی اصلی و کمیاب

دو گروه از مواد معدنی مورد نیاز مورد نیاز بدن وجود دارد، کانی های اصلی و کانی های کمیاب. ما به مواد معدنی عمده در رژیم غذایی به مقدار 100 میلی گرم  یا بیشتر در هر روز نیاز داریم. مواد معدنی عمده عبارتند از کلسیم، فسفر، منیزیم، گوگرد، پتاسیم، سدیم و کلرید. ما به مواد معدنی کمیاب در مقادیر کم (کمتر از 100 میلی گرم در روز) نیاز داریم. برخی از مواد معدنی کمیاب عبارتند از آهن، ید، روی، فلوراید، سلنیوم، مس، کروم، منگنز و مولیبدن.

موارد استفاده از مواد معدنی مورد نیاز بدن

بدن حاوی بسیاری از مواد معدنی مختلف است. مواد معدنی به خودی خود عناصر شیمیایی غیرفعال هستند، مانند آهن در تابه یا کلسیم در سنگ. اما در بدن از کلسیم برای ساختن استخوان ها و دندان ها و آهن برای ساختن هموگلوبین گلبول های قرمز استفاده می شود. بدن از این آهن برای حمل اکسیژن به سلول های خود استفاده می کند. مواد معدنی اضافی در بسیاری از فرآیندهای دیگر بدن کمک می کند:

مواد معدنی مورد نیاز بدنی که به صورت اضافی وجود دارند در فرایند های زیر شرکت می کنند:

  •  به بخشی از ساختار بافت تبدیل می شوند.
  •  به حفظ تعادل اسید و باز کمک می کند تا PH بدن را خنثی نگه دارد.
  •  به تنظیم فرآیندهای بدن مانند سیستم های آنزیمی کمک می کنند.
  •  در انتقال تکانه های عصبی و انقباض عضلانی عمل می کنند.
  •  به آزاد شدن انرژی از غذا کمک می کنند.

الکترولیت ها

سدیم، پتاسیم و کلرید مواد معدنی هستند که «الکترولیت» نامیده می شوند. در بدن، آنها برای حفظ تعادل آب و ایجاد فشار صحیح بین سلول ها و مایعات اطراف آنها عمل می کنند. سدیم و کلرید الکترولیت های اصلی مایعی هستند که سلول های بدن را احاطه کرده اند. پتاسیم الکترولیت اولیه در سلول های بدن است.

نمک سفره رایج ترین ماده غذایی است که هم کلرید و هم سدیم دارد. اکثر مردم بیش از مقدار کافی سدیم مصرف می کنند. در واقع، بسیاری از متخصصان معتقدند که مصرف بیش از حد سدیم از نمک باعث افزایش ابتلا به بیماری فشارخون می شود.

بیشتر بدانید: بهترین آب معدنی ایران

چگونه مواد معدنی بدن را تامین کنیم؟

سمیت مواد معدنی

مواد معدنی می توانند در بدن انباشته شوند و می توانند سمی باشند و اثرات مضری داشته باشند. برای جلوگیری از این احتمال، هرگز مکمل های معدنی را جداگانه مصرف نکنید، مگر اینکه پزشک آنها را تجویز کند.

همچنین، مطمئن شوید که مکمل‌های حاوی مواد معدنی را در مکانی امن نگهداری کنید تا کودکان نتوانند به طور تصادفی آنها را بخورند. یک کودک خردسال با مصرف همزمان چندین مکمل آهن بزرگسالان می تواند مسمومیت با آهن را تجربه کند.

مهمترین مواد معدنی مورد نیاز بدن و منابع آن ها

کلسیم (Ca)

کلسیم به تشکیل استخوان ها و دندان ها، لخته شدن خون طبیعی، انقباض و آرامش ماهیچه ها، عملکرد قلب و عملکرد اعصاب کمک می کند شیر و سایر محصولات لبنی، سبزیجات،
لخته شدن خون طبیعی، انقباض عضلانی و کلم بروکلی، سالمون، ساردین، لوبیا، نخود و عدس.

فسفر (P)

فسفر به شکل گیری استخوان ها و دندان ها کمک می کند. ترشح و استفاده از انرژی بدن را تنظیم می کند.
به حمل چربی در بدن به عنوان بخشی از فسفولیپیدها کمک می کند.در حفظ تعادل طبیعی اسید/باز در بدن نقش دارد.

گوشت، ماهی، مرغ، تخم مرغ، شیر، محصولات غلات.

منیزیم (Mg)

منیزیم برای انقباض عضلات و عملکرد اعصاب لازم است. گوشت، غذاهای دریایی، آجیل، لوبیا، نخود، عدس، محصولات لبنی، غلات کامل حاوی منیزیم هستند.

سدیم (Na)

سدیم جزء مهم مایعات بدن،  و عمدتا خارج از سلول ها یافت می شود. نمک سفره، گوشت، غذاهای دریایی، شیر، پنیر، تخم مرغ، جوش شیرین، بکینگ پودر، نان، سبزیجات، غذاهای فرآوری شده همه حاوی سدیم هستند.

پتاسیم (K)

پتاسیم جزء مهم مایعات بدن، عمدتاً در داخل سلول‌هاست. سیب زمینی، خربزه، مرکبات، موز، و بیشتر میوه ها و سبزیجات، گوشت، شیر، لوبیا، نخود و عدس حاوی پتاسیم هستند.

آهن (Fe)

آهن در هموگلوبین در گلبول های قرمز و میوگلوبین در سلول های عضلانی یافت می شود. این عنصر ضروری برای حمل اکسیژن لازم است. جگر، گوشت، زرده تخم مرغ، آجیل، غلات غنی شده یا کامل، لوبیا، نخود و عدس حاوی آهن هستند.

ید (I)

بخشی از هورمون های تیروئید (تیروکسین و تری یدوتیرونین). غذاهای دریایی، نمک یددار برای بدن لازم است.

سلنیوم (Se)

سلنیوم در بدن به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند. غلات، گوشت، مرغ، ماهی، محصولات لبنی حاوی سلنیوم هستند.

مهمترین مواد معدنی بدن

روی (Zn)

روی بخشی از سیستم های آنزیمی مهم در بدن انسان است. همچنین روی در هورمون انسولین یافت می شود. گوشت، غذاهای دریایی، غلات کامل حاوی مقداری روی هستند.

کروم (کروم)

کروم به بدن در استفاده از انسولین کمک می کند. جگر، مخمر آبجو، غلات کامل، آجیل، پنیر دارای کروم می باشند.

مس (مس)

مس بخشی از بسیاری از آنزیم ها در بدن است. بدون آنزیم ها بسیاری از عملکردهای ضروری در بدن انجام نمی شود. لوبیا، نخود، عدس، غلات، آجیل، دانه ها، گوشت اندام حاوی مس هستند.

فلوراید (Fl)

فلوراید بخشی از دندان و استخوان است، وجود فلوراید در بدن سلامت دندان ها را تضمین می کندو به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می کند. آب آشامیدنی فلوراید، ماهی، چای حاوی مقداری فلوراید هستند.