طراحی کابینت آشپزخانه اهمیت بسیار زیادی در ایجاد یک فضای کارآمد، زیبا و سازمان‌یافته دارد. آشپزخانه به عنوان قلب خانه، مکان فعالیت‌های روزمره خانواده محسوب می‌شود و کابینت‌ها نقش اساسی در ترتیب و ذخیره‌سازی وسایل آشپزی و خوراکی دارند.

طراحی مناسب کابینت ها، علاوه بر افزایش کارایی و بهره‌وری در فضا، تأثیر زیبایی‌زا و آرامش‌بخش بر انطباق با سبک دکوراسیون داخلی و سلیقه‌ی ساکنان دارد. همچنین، انتخاب مواد مرغوب و مطابق با استانداردهای بهداشتی در ساخت کابینت‌ها نقش مهمی در حفظ سلامت خانواده ایفا می‌کند.

به طور کلی، طراحی کابینت آشپزخانه از جنبه‌های عملی تا زیبایی‌شناختی و بهداشتی، جایگاه مهمی در خلق یک فضای مطلوب و سازگار با نیازهای ساکنان دارد. در این مقاله به ارائه ی نکات کاربردی در طراحی کابینت آشپزخانه می پردازیم با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

طراحی کابینت آشپزخانه

نکات کاربردی در طراحی کابینت آشپزخانه

1- طراحی کابینت
ابعاد و اندازه و شکل کلی کابینت باید متناسب با موقعیت و فضای آشپزخانه و همچنین وسایلی که میخواهید در آشپزخانه از آنها استفاده کنید مانند ابعاد یخچال، ماکروویو، ماشین لباسشویی و ظرفشویی
و … باشد.
2- رنگ کابینت
انتخاب رنگ کابینت و اجزای آن مانند رویه، درب ها و بدنه بهتر است تناسبی با رنگ منزل و وضعیت نور آن و همچنین ویژگی وسایل به کار رفته مانند رنگ مبلمان، یخچال و … داشته باشد تا با ایجاد هماهنگی بتوانید زیبایی بهتری را در منزل داشته باشید.

انتخاب جنس بدنه در طراحی کابینت آشپزخانه

کابینت بدنه کابینت را میتوانید از اجناسی چون فلز، چوب، PVC و MDF انتخاب کنید که هر کدام ویژگیهای خاص خود را دارند

  • بدنه فلزی ضمن ارزان بودن مشکالتی مانند زنگ زدن در طول زمان و به صدا افتادن دربها هنگام استفاده را دارد.
  • بدنه های چوبی دارای استحکام خوبی میباشند اما ضمن گران بودن دارای وزن زیاد و سنگین هستند.
  • بدنه های PVC که از مواد پلیمری (پلاستیک) ساخته شدهاند بسیار سبک هستند و در مقابل رطوبت و مواد شوینده مقاومت خوبی دارند. از بدنه های PVC معموال در محله ایی که رطوبت زیاد وجود دارد استفاده میشود مانند کابینت زیر ظرفشویی  بدنه های MDF که از متداولترین نوع میباشد امروزه بیشترین کاربرد را در ساخت کابینت آشپزخانه ها دارند.

زیرا ضمن تنوع رنگ، وزن قابل قبول، مقاومت بهتری از چوب و فلز در مقابل رطوبت دارند البته بدنههای MDF موجود در بازار دارای تنوع رنگ و کیفیت است که انتخاب آن متناسب با هزینه و سلیقه شما میباشد.

پیشنهاد مطالعه:هارمونی رنگ ها در دکوراسیون داخلی

جنس در طراحی کابینت آشپزخانه

انتخاب رویه کابینت در طراحی کابینت آشپزخانه

رویه کابینت به دلیل ایجاد سطح صاف محل انجام بیشترین فعالیتها در آشپزخانه میباشد به همین دلیل باید ضمن زیبایی و چشمنواز بودن مقاومت و استحکام خوبی در مقابل کارهای که روی آن انجام میشود داشته باشد. رویههای کابینت دارای انواع مختلفی میباشد که عبارتند از

– سنگ مصنوعی یا کورین که دارای ضخامتی بین 12 تا 15 میلیمتر است و در انواع تولیدات داخلی و خارجی وجود دارد کورین دارای ظاهری زیبا است و قابلیت شکلپذیری خوبی دارد. –

رویه سه سانتیمتری که از دو ورق MDF به همدیگری چسبانده شده تشکیل شده است و دارای پوشش مالمینه و لبههای گرد میباشد، این رویهها به دلیل صرفه اقتصادی و تنوع رنگ بیشترین کاربرد را دارند.

سنگ طبیعی از انواع دیگر رویه کابینت میباشد که در گذشته کاربرد بیشتری روی کابینتهای فلزی داشتند. رویه سنگ دارای مقاومت زیادی میباشد اما به دلیل سنگینی و جذب و ماندگاری آثار روغن ریخته شده در سطح آن به جز مواردی که طراحی خاصی نیاز دارند کمتر مورد استفاده قرار میگیرند.

– رویه PVC نوع دیگری از رویههای کابینت آشپزخانه PVC میباشد که عمدتا به رنگ سفید است. این رویه ها سبک هستند و مقاومت خوبی در مقابل رطوبت دارند اما به دلیل ضعف در برابر حرارت و اجسام تیز کمتر مورد استفاده به عنوان رویه قرار میگیرند.

رویه سرامیکی این رویهها به لحاظ قیمت در بازار بسیار اقتصادی میباشند و مقاومت خوبی در مقابل حرارت و رطوبت دارند اما به دلیل ضعف شکستن یا ترک برداشتن در مقابل ضربات احتمالی و نیازمند بودن به نظافت زیاد و مداوم استقبال چندانی ندارند. – رویههای تمام چوبی رویههای چوبی معموال بسیار طبیعی و زیبا هستند و در طراحیهای خاص کابینت کاربرد خوبی دارند اما به دلیل قیمت نسبتا زیاد کمتر مورد استفاده قرار میگیرند.

 انتخاب یراق آلات کابینت

یراق آلات کابینت نقش موثری در کارایی و طول عمر استفاده از کابینت ها دارند از این رو سعی میکنیم با آشنایی بیشتر شما نسبت به انواع یراق آلات انتخاب آن را برای شما آسان کنیم.

1-دستگیرههای کابینت

دستگیره عموما در قسمت بیرونی دربها و کشوهای کابینت نصب میشوند که ضمن داشتن زیبایی برای باز و بسته کردن مورد استفاده قرار میگیرند در انتخاب دستگیره باید هم به استحکام آن توجه شود و هم به هماهنگ بودن ظاهر آن با رنگ و طراحی بدنه کابینت

2- لولای کابینت

لولا قطعه ی است که برای اتصال دربهای کابینت به بدنه به منظور باز و بسته شدن آنها مورد استفاده قرار میگیرد انواع لوالها در بازار مصرف وجود دارند اما بهترین لوالها آنهایی هستند که قابلیت تنظیم دارند و به آرامی باز و بسته میشوند و از ورق استیل قابل قبول ساخته شدهاند.

2-ریل های کابینت

ریل ها فقط در کشوهای کابینت به منظور حرکت جلو و عقب آنها استفاده میشود. امروزه ریل های ساچمهای جایگزین ریلهای ساده قدیمی شدهاند. از این رو هنگام انتخاب ریل باید دقت شود که قابلیت حرکت آرام و بدون صدا داشته باشند و همچنین امکان جدا نمودن و نصب مجدد کشو را نیز دارا باشند.

3- جک های کابینت

جک از دیگر اقلام مهم یراق آلات کابینت میباشد. معموال جک ها برای باز و بسته کردن دربهای کابینتهای دیواری مورد استفاده قرار میگیرند. هنگامی که میخواهید دربهای کابینت دیواری بصورت از پایین به باال حرکت باز شونده داشته باشند. و تا قبل از بسته شدن مجدد همانطور باز بمانند از جک های خاصی استفاده میشود.

به همین منظور دو نوع جک در بازار وجود دارد جک های پمپی و اتوبوسی که نوع پمپی آن به دلیل صرفه اقتصادی بیشترین مصرف را دارد. کیفیت این جک ها به نوع پمپ بکار رفته در آن بستگی دارد.

پیشنهاد مطالعه:اصول دکوراسیون داخلی منزل

یراق آلات کابینت آشپزخانه

ویژگی مهم جک ها در طراحی کابینت آشپزخانه

نوع دیگر جک ها مدل رو به پایین است که معموال در کمدهای جاکفشی و یا سیسمونی نوزاد به کار میرود، این جک ها بدون پمپ میباشند و نوع الکای آن بسیار کارایی خوبی دارد. – پایههای کابینت کابینت آشپزخانه با هر نوع طراحی و ابعاد و اندازه برای نصب در آشپزخانه الزم است حتما بر روی پایه قرار گیرد زیرا:

1- پایه های کابینت چون قابلیت تنظیم ارتفاع دارند میتوانند کابینت را تراز کنند.

2-این پایه ها موجب ایجاد فاصله بین سطح پایین کابینت و زمین میشوند تا زیر کابینت امکان شستشو داشته باشد.

3-پایه های کابینت با بالا نگه داشتند کابینت از سطح زمین موجب زیبایی و دکوراسیونی کردن کابینت میشوند.

4- مقاومت بالا پایه کابینت که در مقابل رطوبت و شویندهها دارند امکان شستشوی زمین و زیر کابینت را فراهم میکنند.

5-پایه های کابینت این امکان را فراهم میکنند تا فاصله ایجاد شده بین زمین و کابینت توسط پلیت و کلیپس های الکا پوشانده شود.

6- این پایه ها می توانند وزن کابینت و محتویات آن را برای مدتهای طولانی تحمل کنند.

7-پایه های کابینت موجب میشوند تا کابینت شما برای مدتهای طولانی تراز، زیبا و یک دست در محل خود مستقر باشد.

8-رگلاژ درب های کابینت زمینی نسبت به هم یکی دیگر از مزایای استفاده از پایه ی کابینت است.

9- پس از استفاده طولانی مدت می توانید پایه ی کابینت ها را در صورت نیاز به راحتی و بدون نیاز به بازکردن کابینت تعویض میشوند.

10-پایه های کابنیت الکا در انواع مختلف: استیل، آلومینیومی و پلاستیکی میتواند زیبایی و استحکام کابینت شما را برای سالها تضمین کند