در حال برنامه ریزی برای یک آشپزخانه جدید هستید اما نمی دانید از کجا شروع کنید؟
درک اولیه اصول طراحی آشپزخانه به شما کمک می کند در مورد فضای خود تصمیم بگیرید که هم هنرمندانه و هم کاربردی باشد.

هنگام برنامه ریزی یک آشپزخانه جدید، بسیاری از عناصر مختلف باید در یک کل واحد گرد هم آیند. کابینت‌ها، لوازم خانگی، کانترها، کف‌پوش‌ها و قطعات تزئینی همگی رنگ‌ها، بافت‌ها و فرم‌های خاص خود را دارند. به طور خلاصه، آنها عناصر طراحی را ترکیب می کنند. اصول طراحی به شما کمک می کند تا استفاده از آن عناصر را راهنمایی کنید.

با درک کامل از اصول طراحی، آمادگی بیشتری خواهید داشت که تمام قطعات مختلف را به گونه ای زیبا و مناسب با فضای خود کنار هم قرار دهید.

اصول مهم در طراحی داخلی آشپزخانه

در اینجا اصول اولیه طراحی داخلی وجود دارد که در این مقاله در مورد آنها صحبت خواهیم کرد:

  • تعادل و تقارن
  • تاکید
  • مقیاس و نسبت
  • وحدت
  • ریتم
  • تضاد
  • جزئیات

اصل شماره 1: تعادل و تقارن بصری

آیا تا به حال وارد اتاقی شده اید و بلافاصله احساس کرده اید که چیزی کم است؟ شاید فضای خالی زیادی در یک قسمت وجود داشته باشد، در حالی که یک تلویزیون بزرگ و مبل بر بقیه مسلط است. وقتی فضایی درست به نظر نمی‌رسد، ممکن است به این دلیل باشد که تعادل بصری در یک جهت کج شده است یا تقارن وجود ندارد.

یک اتاق متعادل حس آرامش و امنیت را به شما منتقل می کند. وقتی وارد فضایی می‌شوید که از اصل تعادل طراحی آشپزخانه پیروی می‌کند، کل اتاق در مرکز احساس می‌شود.

سه راه برای ایجاد یک اتاق متعادل وجود دارد، نامتقارن، متقارن و شعاعی. از نقطه مرکزی شروع کنید. به عنوان نقطه ای که نگاه شما فرود می آید، معمولاً مرکز واقعی یک دیوار یا اتاق است. در اطراف آن نقطه کانونی تقارن ایجاد کنید.

در نظر گرفتن نقطه ی کانونی

تعادل متقارن

به عنوان مثال تصویر بالا را در نظر بگیرید. صندلی‌ها، کابینت‌های آشپزخانه، میز و دکور همگی در اطراف نقطه مرکزی که روی آن یک گلدان گل قرار داده شده است متقارن هستند (این یک نمونه قوی از یک نقطه کانونی است – در زیر بیشتر توضیح می‌دهیم).

در مجموع، تقارن به ایجاد حس هماهنگی و آرامش کمک می کند. با این حال، برای داشتن تعادل لازم نیست فضای شما آینه ای از خودش باشد. آشپزخانه های نامتقارن هنوز هم می توانند عناصر طراحی را توزیع کنند، بنابراین تعادل دارند.

تعادل نامتقارن

در طراحی آشپزخانه نامتقارن، مانند عکس زیر، اغلب یک ضلع بسیار بلند از اتاق را خواهید دید. به طور معمول، اطراف یخچال به خودی خود از لحاظ تقارنی سنگین به نظر می رسد. اما از آنجایی که این طرح از کابینت های دیواری روی هم در سمت راست استفاده می کرد، وزن بصری بیشتری ایجاد کرد که به طراحی تقارن و تعادل می انجامد.

طراحی داخلی آشپرخانه

تعادل شعاعی

از طرف دیگر تعادل شعاعی تقارن دایره ای است که معمولاً با مبلمان و نور ایجاد می شود. مانند بسیاری از اصول، تعادل شعاعی با یک نقطه کانونی شروع می شود. به عنوان مثال، بیایید از یک میز ناهارخوری گرد استفاده کنیم.

نقطه کانونی (میز گرد) توسط اجسام گرد کوچکتر احاطه می شود که با دور شدن چشم از میز اندازه آنها کاهش می یابد یا برعکس. این می تواند شامل صندلی های ناهارخوری منحنی یا گرد در حالی که چشم شما دور می شود، یا یک لوستر دایره ای با تزئین میز گرد در مرکز میز در حالی که چشم شما به سمت داخل حرکت می کند. ویژگی های طراحی خاص مانند تعادل شعاعی توجه و اوج علاقه را به خود جلب می کند.

اصل شماره 2: تأکید

تاکید اغلب به عنوان نقطه کانونی ترجمه می شود که توجه شما را در یک اتاق جلب می کند. ممکن است به یک شومینه، تلویزیون، یک اثر هنری بزرگ، یا یک مبلمان با رنگ تند فکر کنید.

مطالب مرتبط: اصول دکوراسیون داخلی منزل

نکات کلیدی در طراحی آشپزخانه

نقاط کانونی معمول آشپزخانه عبارتند از اجاق گاز، میز ناهارخوری و هود، اما نقطه کانونی آشپزخانه شما ممکن است یک سینک، جزیره مرکزی یا یک پنجره نیز باشد. استفاده از تاکید از طریق نقاط کانونی بسیار مهم است تا چشم جایی برای استراحت داشته باشد. وقتی نقطه کانونی وجود نداشته باشد، طراحی ظاهراً می تواند هدفی نداشته باشد.

در حالت ایده آل، سایر اشیاء در اتاق از نقطه کانونی تعیین شده حمایت می کنند و با آن رقابت نمی کنند، اگرچه فضاهای بزرگتر ممکن است از داشتن چندین نقطه کانونی سود ببرند.

آشپزخانه با نقاط کانونی و تاکید:

آشپزخانه دو رنگ سیاه و سفید با جزیره آشپزخانه و چراغ های آویز در این آشپزخانه، استفاده جسورانه از رنگ متضاد سیاه و سفید باعث می شود که هود چوبی واقعاً به چشم بیایید.

بدون نقطه کانونی، یک آشپزخانه ممکن است بی مزه یا غیر جالب به نظر برسد.

اصل شماره سوم: مقیاس و تناسب

اصول طراحی آشپزخانه در مقیاس و نسبت تضمین می کند که عناصر در یک اتاق نسبت به یکدیگر اندازه مناسبی دارند. هر شی باید نسبت به محیط اطرافش مقیاس شود تا برای یک اتاق خیلی بزرگ یا خیلی کوچک نباشد.

آشپزخانه رویایی شما ممکن است یک اجاق گاز بزرگ و حرفه ای و یک جزیره آشپزخانه بزرگ برای پذیرایی از مهمانان داشته باشد. اما آیا آن محدوده القایی واقعاً در فضای 12×12 شما مناسب است؟ آیا نشستن در جزیره شما مسیرهای رفت و آمد شما را تا حد ناراحتی فشرده می کند؟ اینجاست که اندازه مناسب مهم است: اطمینان از اینکه عناصر موجود در فضا با یکدیگر مطابقت دارند و با کل فضا مطابقت دارند نکته ای است که نباید در طراحی داخلی آشپزخانه فراموش کنید.

مقاله مرتبط: دکوراسیون اتاق خواب پسرانه

تقارن در طراحی داخلی آشپرخانه

اصل چهارم: وحدت

وحدت، اگرچه پیچیده ترین اصل نیست، اما بسیار مهم است. ایده کلی ایجاد هماهنگی با طراحی مناطقی است که احساس را کاملا منتقل می کنند. به عنوان مثال، آشپزخانه ای با تزئینات و بافت هایی که مکمل یکدیگر هستند یا یک میز آشپزخانه بزرگ با دکور اندازه مناسب و صندلی های هماهنگ، وحدت را ایجاد می کند. به طور کلی، وحدت یک فضا را کامل می‌کند، بنابراین هیچ ناحیه‌ای وجود ندارد که خالی، ناتمام یا ناهماهنگ باشد.

صل پنجم: ریتم

هر بازسازی آشپزخانه رویایی یا ارتقای خانه نیاز به اصل ریتم دارد تا احساس را کامل کند. این اصل طراحی داخلی را می توان به چند روش مختلف برای دستیابی به آن احساس کاملی که همه ما در طراحی یک فضا به دنبال آن هستیم، مورد استفاده قرار داد.

  • ریتم از طریق پیشرفت
  • ریتم از طریق تکرار
  • ریتم از طریق انتقال

پیشرفت

یک راه آسان برای استفاده از ریتم از طریق پیشرفت، رنگ و مقیاس است. مهمانان خود را با استفاده از وسایل تزئینی کوچکتر به طراحی آشپزخانه جدید خود بکشانید، و به تدریج که به سمت نقطه کانونی اتاق می روید آنها را بزرگتر کنید. در مورد رنگ هم همینطور. از رنگ‌های خنثی در ورودی استفاده کنید و در حالی که به سمت نقطه کانونی می روید از رنگ‌های بیشتری استفاده کنید، یا از پالت رنگ دیگری که متناسب با سبک شما است استفاده کنید.

تکرار

استفاده از ریتم از طریق تکرار نیز آسان است. یک پارچه، الگو یا روکش چوبی خاص را انتخاب کنید و از آن در مناطق مختلف استفاده کنید. تکرار مواد مشابه حس کامل بودن را ایجاد می کند و درک فضا و طراحی آن را آسان تر می کند. فقط مطمئن شوید که از آن بیش از حد استفاده نکنید. دو یا سه بار در سراسر اتاق تعادل خوبی را بدون اینکه زیاده‌روی به نظر برسند ایجاد می‌کند.

انتقال

هر طراحی خانه باید جریان داشته باشد در غیر این صورت خواهید دید که هر فضا متلاطم و از هم گسیخته به نظر می رسد. برای ایجاد جریان از اتاقی به اتاق دیگر، از انواع مختلف خطوط و منحنی ها استفاده کنید. این را می توان از طریق مبلمان کوچک مانند کابینت های بوفه یا قفسه های کتاب، یا از طریق درهای قوسی و آثار هنری به دست آورد. صرف نظر از انتخاب خود، از این جزئیات برای ایجاد نقاط کانونی کوچکتر استفاده کنید که شما را به اتاق بعدی می کشاند و طراحی شما به آرامی تغییر می هد.

اصل ششم: کنتراست

هر کسی در طراحی داخلی آشپرخانه میداند که کنتراست معمولاً از طریق رنگ نمایش داده می شود. وقتی آشپزخانه ها یا اتاق های نشیمن خیلی یکنواخت یا تمیز هستند، کنتراست به عمق و تعریف می افزاید. با این حال، راه های متعددی برای ایجاد کنتراست در یک اتاق وجود دارد. از طریق رنگ ها، مواد، فرم ها و بافت ها. با استفاده از این روش های مختلف، هر اتاقی می تواند از ابتدایی به زیبا تبدیل شود. در اینجا جزئیات هر نوع کنتراست و نحوه استفاده از آنها آورده شده است.

کنتراست در طراحی داخلی

رنگ ها

به عنوان رایج ترین شکل کنتراست، رنگ ساده ترین است. از رنگ برای ایجاد درام و جلب چشم استفاده می شود بنابراین استفاده از رنگ های متضاد در رنگ های روشن و تیره باعث ایجاد تضاد می شود. اتاق‌های نشیمن با پایه خنثی می‌توانند از بالش‌های رنگ‌های روشن یا یک فرش بزرگ برای شادابی استفاده کنند یا از رنگ‌های تیره‌تر برای احساس آرام‌تر و معمولی‌تر استفاده کنند.

مواد

با افزودن مواد مختلف به مخلوط، یک جعبه خالی را با کیفیت بالا درست کنید. هر بازسازی آشپزخانه، اتاق نشیمن یا اتاق خواب را می توان با افزودن مواد مختلف مانند چوب، شیشه، فلزات مختلف، پلاستیک و پارچه به شدت بهبود بخشید. استفاده از این عناصر در کنار هم کنتراست پویا ایجاد می کند و فضای شما را طبیعی تر نشان می دهد.

استفاده از اشکال

فرم ها به سادگی اشکال مختلف هستند. مربع ها، دایره ها، مستطیل ها، بیضی ها و اشکال دیگر را می توان با هم برای نرم کردن یک فضای مدرن یا افزودن ساختار به اتاق هایی با خطوط صاف بیش از حد استفاده کرد.

بافت ها

اتاق های بدون بافت فاقد عمق و شخصیت هستند. از این ظاهر ملایم اجتناب کنید و از چندین بافت برای گرما بخشیدن به آشپزخانه یا اتاق خواب استفاده کنید. این می تواند شامل سبدهای حصیری برای نگهداری با حوله های دست بافتنی یا بالش های مخملی با یک پتوی پشمی تزئینی باشد. هر زمان که چیزی صاف دارید، چیزی بافت دار اضافه کنید و بالعکس.

اصل هفتم: جزئیات

جزئیات مهم هستند بدون جزئیات، بیشتر اتاق ها شبیه جعبه های باز بزرگ هستند. جزییات سبک، شخصیت و لمس را به ویژگی های اتاق شما اضافه می کند که باعث می شود در خانه خود احساس خوشایندی داشته باشید. جزئیات می تواند شامل عناصر زیر باشد، اما محدود به آنها نیست:

  • بالش
  • کاغذ دیواری تزئینی
  • گیاهان داخلی و گلدان
  • چراغ های کف و رومیزی
  • فرش های سطحی
  • پتو
  • تخته های برش تزئینی
  • سبدها
  • شیشه های نگهداری قهوه و چای
  • شمعدان

ترکیب این جزئیات با ویژگی‌های بزرگ‌تر مانند مبل‌ها، کابینت‌ها و کانترها، بر طرح‌بندی و رنگ‌بندی شما تأکید می‌کند. علاوه بر این، جزییات راه های متفکرانه ای برای گره زدن طرح به یکدیگر یا نمایش چیزی منحصر به فرد در مورد خانه یا خانواده ارائه می دهند. به عنوان مثال، صاحب خانه ای که عاشق درختان است می تواند بالش هایی با طرح برگ و آثار هنری چوبی را برای تعادل هماهنگ به اتاق نشیمن خود اضافه کند.

قانون طلایی برای طراحی آشپزخانه

در میان تمام اصول و عناصر طراحی آشپزخانه، یک قانون طلایی وجود دارد. وقتی صحبت از چیدمان طراحی آشپزخانه شما می شود، از مثلث طراحی داخلی آشپزخانه استفاده کنید. برخی افراد فکر می کنند که این ایده قدیمی است، اما کارایی و ایمنی هرگز از مد نمی افتد.

مثلث طراحی داخلی آشپزخانه از سه ناحیه تشکیل شده است. سینک، اجاق گاز و یخچال. با اتصال این سه ناحیه در طول مشخصی، می توانید طراحی آشپزخانه کارآمدتری ایجاد کنید.