کابینت‌ها یکی از مهم‌ترین عناصر آشپزخانه هستند و نقش مهمی در نگهداری وسایل و تجهیزات آشپزخانه ایفا می‌کنند. کابینت‌ها فضای ذخیره‌سازی زیادی را برای وسایل آشپزخانه فراهم می‌کنند و به مرتب و سازمان‌دهی کردن آشپزخانه کمک می‌کنند.

در این مقاله به طور مفصل به نقش کابیت در نگهداری وسایل آشپزخانه و تکنیک های کاربردی برای بهتر شدن فضای آشپزخانه با کابیت ها را شرح می دهیم با ما همراه باشید.

اهمیت نقش کابینت در نگهداری لوازم آشپزخانه

امروزه با توجه به تغییر کارکرد آشپزخانه از مطبخ که فقط محل پخت و پز غذا بود به مکانی زیبا جهت انجام بسیاری از کارهای منزل مانند: نگهداری موادغذایی، صرف غذا، شستشوی ظروف و آماده سازی امکانات پخت و پز و .. اهمیت این محیط بیش از پیش شده است.

بنابراین تجهیز بودن آشپزخانه به کابینت و دیگر لوازمی چون یخچال، اجاق گاز، ماشین ظرفشویی ، میز غذاخوری و … میباشد. با این توضیح در آشپزخانه ما وسایل زیادی وجود دارد که الزم است بصورت صحیح چیدمان شود تا ضمن داشتن کارایی مناسب، شرایط حفظ و نگهداری هم داشته باشند.
زیرا هر یک از لوازم موجود در آشپزخانه نقش مهمی در انجام کارهای منزل دارند و آسیب دیدن هر کدام ضمن تحمیل هزینه زمانی و مالی، بخشی از فعالیتها را هم دچار مشکل میکند.

با این مقدمه میخواهیم به نقش کابینت در نگهداری وسایل آشپزخانه بپردازیم.

1. یخچال

برخالف دوران گذشته امروزه جایگاه یخچال درون آشپزخانه است و جایگاه آن در مجموعه کابینت طراحی و جاسازی میشود. یخچالها در ابعاد و انواع مختلفی وجود دارد ولی شرایط مراقبت و نگهداری صحیح آنها تقریبا یکسان است.

موضوعات زیر از مهمترین مواردی است که باید برای نگهداری یخچال رعایت شود. همچنین لازم نیست نگران وزن زیاد یخچال داخل کابینت باشید زیرا پایه های کابینت الکا میتواند با استحکام و پایداری طولانی مدت وزن وسایل سنگین داخل کابینت شما را به خوبی تحمل کند.

برای خرید این پایه های مقاوم و بادوام اینجا کلیک کنید

پایه کابینت دلتا

  • محل استقرار یخچال بین کابینتها باید به نحوی باشد که امکان گردش هوا در اطراف آن وجود
    داشته باشد.
  • در قسمت بالای یخچال در صورت وجود کابینت دیواری الزم است سطح پایین کابینت با روی یخچال حداقل 20 تا 30 سانتیمتر فاصله داشته باشد.
  • دیواره های یخچال با بدنه کابینت اطرافش حداقل 5 تا 10 سانتیمتر فاصله داشته باشد.
  • فاصله پشت یخچال با دیوار انتهایی نباید کمتر از 20 سانتیمتر باشد.
  • در انتهای کابینت دیواری روی یخچال حدفاصل با دیوار باید محل خروج هوا طراحی و اجرا شود.
  • حتی المقدور بهتر است هر چند وقت یکبار یخچال پس از خاموشکردن آن، از محل خود بیرون آورده شود و اطراف آن و دیوارها و پشت یخچال تمیز شود و توسط جاروبرقی گرد و خاک موجود به خصوص روی موتور یخچال و اطراف آن برطرف شود.
  • استقرار یخچال حتما باید به صورت تراز باشد، زیرا ناتراز بودن یخچال باعث کوتاه شدن عمر موتور میشود.

2. ماشین لباسشویی و ظرفشویی

معموال از ماشینهای لباسشویی و ظرفشویی در داخل آشپزخانه استفاده میشود و محل آنها بیشتر بین کابینتها طراحی میشود به همین دلیل مواردی که در حفظ و نگهداری آنها اهمیت دارد را اشاره میکنیم.

  • فاصله بین دیوارههای این ماشینها و بدنه کابینت نباید کمتر از 5 سانتیمتر باشد.
  • هنگام نصب باید دقت شود حتما کامال تراز باشد و هیچگونه لقی یا تکانی نداشته باشد.
  • اتصال شلنگهای آب ورودی و تخلیه به نحوی بسته شود که هیچگونه نشتی به بدنه کابینت نداشته باشد و تخلیه آنها نیز به خوبی انجام شود.
  •  هنگام استفاده از این ماشینها دقت شود تا پودر یا دیگر موادشوینده با بدنه کابینت تماس نداشته
    باشد.
  • پایه های کابینت موجب میشود تا شما بتوانید به راحتی اتصالات آب و برق وسایلی مانند یخچال و ماشینهای ظرفشویی و لباسشویی را جابه جا و در صورت لزوم کنترل نمایید .

3. اجاق گاز

اجاق گاز یکی از لوازم پرکاربرد در آشپزخانه است، اجاق گازها معموال در دو نوع رومیزی و میزدار مورد استفاده قرار میگیرند در هر دو صورت مراقبت و نگهداری از آنها نیازمند رعایت موارد زیر است:

  •  هنگام نصب اجاق گاز باید دقت شود شعلههای آن به بدنه یا لبههای کابینت نزدیک نباشد.
  • در صورت داغ بودن بیش از حد ظروف روی اجاق گاز نباید آنها را بروی سطح رویه کابینت گذاشت.
  • سطوح رویه کابینت اجاق گاز در معرض ذرات چربی و غذا هستند به همین دلیل برای حفظ کابینت بهتر است تمیز نگه داشته شوند.
  • به دلیل پخت و پز روی اجاق گاز دیوارههای اطراف اجاق و کابینت خیلی زود کثیف میشوند، بهتر است برای حفظ اجاق و پوسیدگی زودرس، کابینت در فاصله زمانی کمتری تمیز شوند.
  • دقت شود شلنگ اتصال گاز به اجاق که معموال در زیر کابینت است دارای بست مناسب باشد و در معرض حرارت هم نباشد.

پایه های کابینت الکا را میتوانید در صورت نیاز در زیر اجاق گاز و میزهای جزیرهای آشپزخانه نیز استفاده نمایید.

پایه کابینت زیر گاز

4. سایر لوازم آشپزخانه

در آشپزخانه به غیر از لوازم اصلی بزرگ مانند یخچال و .. ملزومات دیگری مورد استفاده قرار میگیرد که هر کدام نقش موثری در انجام کارها دارند مانند مکروویو، چرخ گوشت، آبمیوهگیری و .. این وسایل بر خالف لوازم سنگین معموال درون یا روی کابینتها قرار دارند. بنابراین محل نگهداری و استفاده از آنها به وسیله کابینت آشپزخانه میباشد و برای مراقبت از آنها و کابینت رعایت موارد زیر ضروریست.

  • هنگام استفاده از آنها در روی میز کابینت دقت شود نزدیک لبه میز نباشد.
  • پس از استفاده باید ذرات رطوبت یا چربی باقی مانده روی میز و بدنه وسیله تمیز شود.
  • در صورت نا تراز بودن میز کابینت از استفاده وسایل برقی روی آن خودداری شود.
  •  برای نگهداری از لوازم برقی بهتر است از کمدهای زمینی کابینت استفاده شود و در کابینتهای
  • دیواری وسایل، سبکتر گذاشته شود.

استحکام و پایداری کابینت در حفظ لوازم آشپزخانه

همانطور که میدانید کابینت سالم و دارای استحکام نقش زیادی در نگهداری از وسایل آشپزخانه دارد به این معنا که اگر کابینتها در محل خود به صورت تراز و محکم قرار داشته باشند قابلیت نگهداری بهتری از وسایل درون خود دارند و در صورتی که کابینت و میز آن تراز نباشد نمیتوان به راحتی از روی سطح رویه آن استفاده نمود، با این توضیح باید اشاره کنیم که مهمترین عاملی که میتواند پایداری کابینتها را در طول زمان تضمین کند پایه های کابینت است
زیرا:
پایه های کابینت وقتی در زیر کابینت و مجاور وسایل سنگین مانند یخچال و اجاق گاز و .. نصب میشود ضمن حفظ کابینت موجب گردش هوا از پایین به بالا میشود.
پایه های کابینت باعث میشود تا کابینت زمینی شما به صورت تراز باقی بماند در این صورت از سطح رویه آن میتوانید به راحتی استفاده کنید.
با پایه های کابینت الکا میتوان ضمن افزایش عمر مفید وسایل آشپزخانه، پایداری کابینتهای خود را تضمین کرد.